Na hlavný obsah

Prechod na E10 straší už aj českých vodičov. Zisťovali sme, či tento benzín na Slovensku spôsobil problémy

Bio zložka paliva postupne môže rozleptať niektoré časti na starších modeloch.

Prechod na E10 straší už aj českých vodičov. Zisťovali sme, či tento benzín na Slovensku spôsobil problémy
Ilustračná snímka. Foto: Profimedia

Do Českej republiky prišiel od januára 2024 benzín s označením E10. Spočiatku sa predáva s bežným palivom Natural 95 (E5) a postupne ho nahradí.

Spomínané palivo u nás tankujeme už od januára 2020. Pred príchodom na Slovensko sa však objavili obavy, že môže škodiť starším motorom a kosačkám.

Podobná diskusia nastala aj koncom minulého roka v Českej republike. Benzín E10 totiž obsahuje zvýšený podiel bio zložky (etanolu) až do výšky 10 percent.

Dopravný analytik Jozef Drahovský uviedol, že s chemickým zložením benzínu E10 môžu mať problém niektoré staršie spaľovacie motory.

Problém nie je v spaľovaní paliva

„Problém nie je v procese spaľovania alebo v oktánovom čísle, ale v rozvode paliva,“ vysvetlil Drahovský s tým, že vyšší obsah etanolu môže postupne rozleptať najmä gumené a plastové krúžky, spojky a tesnenia na starších modeloch. Riziko sa zvyšuje najmä vtedy, keď je vozidlo dlhšie odstavené.

Jozef Drahovský však podotkol, že v súvislosti s benzínom E10 zatiaľ nezachytil problémy na autách, ale eviduje problém s poškodením motora na člne.

„Pri zvedení E10 bola masívna kampaň, ktorá upozorňovala majiteľov niektorých starších vozidiel, aby kontaktovali svoj servis a dali si vymeniť problematické diely, ale na lode a elektrické centrály sa pozabudlo,“ skonštatoval dopravný analytik.

V zozname je viacero rizikových modelov

Asociácia výrobcov vozidiel ešte v roku 2021 zverejnila aj zoznam kompatibilných vozidiel s benzínom E10. Nájdete v ňom aj staršie modely áut populárnych značiek, ktoré môžu mať s palivom problémy.

Aj niektoré staršie modely značky Renault figurujú v zozname potenciálne rizikových. „Doposiaľ sme nezachytili na Slovensku prípady, ktoré by súviseli s použitím benzínu E10 na starších modeloch vozidiel,“ uviedla manažérka starostlivosti o zákazníkov zo spoločnosti Renault Slovensko Lucia Petrová.

Dodala, že pred príchodom paliva v roku 2020 nezavádzali žiadne ochranné opatrenia. Evidujú však prípady, kedy užívatelia dvojpalivových vozidiel – LPG/benzín, nechávajú takmer prázdnu nádrž na benzín aj niekoľko mesiacov, pretože vozidlá spotrebujú len veľmi málo benzínu pri štarte.

Výrobcovia definujú dobu garancie

„Výrobcovia palív s bio zložkou však definujú dobu garancie vlastností, konkrétne u E10 sú to tri mesiace. A preto niet divu, že po dlhšej dobe majú vozidlá so starým benzínom problém so štartom,“ uzavrela Petrová.

Vyjadrilo sa aj technické oddelenie výrobcu vozidiel značky Jeep. „Benzín E10 je možné tankovať do vozidiel zn. Jeep vyrobených po 01. januári 2000,“ uviedlo.

Silvia Vojteková zo spoločnosti F Automobil Import, ktorá na Slovensku sprostredkováva predaj vozidiel, potvrdila, že majú skonzultované s výrobcom, že všetky vozidlá značky Jeep vyrobené po 1. januári 2000 sú kompatibilné s palivom s obsahom bio zložky. Doplnila, že problémy a poruchovosť vozidiel po tankovaní paliva E10 neevidujú.

František Karnok z oddelenia starostlivosti o zákazníka spoločnosti Porsche Slovakia, ktorá patrí do koncernu Volkswagen, uviedol, že neevidujú prípady, kedy benzín E10 zapríčinil poruchu na starších modeloch.

Potvrdil, že koncern Volkswagen, ktorý zastrešuje automobilky Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, SEAT a Škoda Auto, zavádzal aj ochranné opatrenia. „Vozidlá majú tiež na nálepke na viečku nádrže informáciu, že môžu používať E10,“ uzavrel.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet