Na hlavný obsah

Deti s nižším IQ môžu byť tiež prínosom pre pracovný trh. Schopnosti vedia rozvíjať v odborných učilištiach

Mnohí rodičia ich ale nechávajú bez možnosti vzdelania.

Deti s nižším IQ môžu byť tiež prínosom pre pracovný trh. Schopnosti vedia rozvíjať v odborných učilištiach
Ilustračná snímka detí z odborného učilišťa v Prievidzi. Foto: RTVS

Deti s IQ nižším ako 69, ale zručné, môžu byť prínosom pre pracovný trh. Tvrdí to riaditeľka odborného učilišťa v Prievidzi.

Mnohí rodičia nechávajú tieto deti bez možnosti vzdelania alebo ich dávajú na bežné stredné školy, kde neprospievajú. Svoje schopnosti však môžu prejaviť v odborných učilištiach. Na Slovensku je ich približne 30.

Hoci majú spomalené logické myslenie, sú často manuálne zruční. So špeciálnom pedagogickým prístupom dokážu školu po troch rokoch ukončiť výučným listom a zamestnať sa v odboroch kuchár, záhradník, murár či cukrár.

Žiaci majú upravené osnovy. Nemusia sa učiť napríklad fyziku, chémiu, geografiu či dejepis, škola kladie dôraz na odbornú prípravu.

Jednu zo špeciálnych stredných škôl navštívila aj redaktorka Miriam Dobrotová. Pozrite si jej reportáž zo Správ RTVS:

Rodičia po ukončení desaťročnej školskej dochádzky často nechávajú deti so zníženým IQ doma a starajú sa o ne. Alebo naopak, tlačia ich do náročnejšieho vzdelávania, opisuje dlhoročné skúsenosti riaditeľka školy.

„Pokiaľ rodičia majú stále pocit hanby, nespokojnosti, tak ich dávajú na bežný typ strednej školy, kde neprospievajú. Tam ten žiak zlyháva, má psychické problémy,“ vysvetlila riaditeľka Odborného učilišťa v Prievidzi Antónia Herková.

Deti vzdelávajú špeciálni pedagógovia

Na bežných stredných školách pomáhajú deťom so zdravotným znevýhodnením asistenti. Tých je však málo a väčšinou nemajú potrebnú kvalifikáciu. Na odborných učilištiach deti vzdelávajú špeciálni pedagógovia.

„Je to typ prostredia, ktorý môže byť nápomocný pre niektoré deti, tak ako gymnázium môže byť nápomocné alebo nemusí byť. Každá tá škola je zameraná na rozvoj tých konkrétnych typov detí,“ vysvetlil odborník na inklúziu vo vzdelávaní Viktor Križo.

„Mám žiakov, ktorí majú veľmi dobré pracovné pozície. Robím túto prácu už skoro 30 rokov,“ uviedla majsterka odbornej výchovy a špeciálna pedagogička Iveta Bugárová.

Deti chodia na prax do stavebných firiem, záhradníctiev či školských jedální. Získavajú tak okrem zručností aj pracovné návyky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko