Na hlavný obsah

Slovenské základné školy zaostávajú v inováciách. RTVS nazrela do školy, ktorá je jednou z výnimiek

Škola vo Zvolene je inkluzívna a inovatívna.

Slovenské základné školy zaostávajú v inováciách. RTVS nazrela do školy, ktorá je jednou z výnimiek
Na snímke základná škola vo Zvolene. Foto: RTVS

Na základných školách chýbajú inovatívne prvky vzdelávania. Problémom je hlavne systém vzdelávania vysokých škôl, ktoré nevedia pripraviť budúcich učiteľov na nové vyučovacie metódy. Štáb RTVS sa bol pozrieť na vyučovaní v inkluzívnej škole, ktorá využíva inovatívne prvky vzdelávania.

Základnú školu Alma vo Zvolene navštevuje takmer 200 žiakov vrátané detí zo sociálne vylúčených komunít. Učitelia sa snažia deti zaujať formou zážitkov a emócií. Napríklad na hudobnej výchove.

„Tie deti sú stále v tom vyučovaní zapojené. Tým, že spolupracujú so mnou, tak sa zážitkom omnoho viac naučia,“ uviedla lektorka medzinárodného programu Superar Denisa Gibalová Kabáčová.

Školu vo Zvolene, ktorá využíva inovatívne prvky navštívil redaktor Peter Mútňan. Pozrite si jeho reportáž zo Správ z regiónov RTVS:

Od tohto školského roka je novým zriaďovateľom Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Do vyučovania zapojili nové metódy čítania či rozvoja logického myslenia – napríklad formou programovania malých čipov tzv. mikrobitov.

„Naši učitelia prešli výcvikom a zároveň majú mentorov, ktorí im pri tomto pomáhajú,“ priblížil zriaďovateľ Centra environmentálnej a etickej výchovy Živica Juraj Hipš.

Inovatívne prvky má asi 10 percent škôl

V rámci Dňa otvorených dverí navštívilo Základnú školu Alma vo Zvolene niekoľko desiatok rodičov spolu s deťmi. „Sama som bola zvedavá, čo sú, napríklad, mikrobity, lebo mi to doma vášnivo opisovala a nevedela som si to predstaviť,“ uviedla jedna z návštevníčok.

Podľa odborníkov máme na Slovensku iba približne desať percent škôl, ktoré využívajú inovatívne vyučovacie prvky. Problém vidia hlavne v systéme vzdelávania budúcich učiteľov na vysokých školách.

„Nepripravujú tých učiteľov na povolanie. Nepripravujú ich zážitkovo, nerozvíjajú zručnosti, ale skôr vedomosti. Dnešné deti sú oveľa náročnejšie ako deti pred 30 rokmi a vyžaduje to od učiteľov nové zručnosti,“ skonštatoval psychológ a riaditeľ Inklucentra Viktor Križo.

Pomôcť by mohol strategický dokument rezortu školstva, ktorý predstavili vlani. Týka sa napríklad aj zlepšenia vzdelávania v oblasti vysokých škôl do roku 2028.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny