Na hlavný obsah

Odborníci kritizujú niektoré projekty informatizácie verejnej správy, žiadajú rezort školstva, aby ich zastavil

Ministerstvo to odmieta.

Odborníci kritizujú niektoré projekty informatizácie verejnej správy, žiadajú rezort školstva, aby ich zastavil
Dieťa hrajúce sa na tablete. Foto: Unsplash

Odborníci kritizujú dva historicky najväčšie projekty v informatizácií verejnej správy. Tvrdia, že sú predražené a nemajú jasný zámer. Občianske združenie vyzýva ministra školstva Daniela Bútoru, aby ich pozastavil, kým sa ešte dá. Rezort si však za projektami stojí.

Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Denisa Žilová:

O nové IT zariadenia z dvoch projektov ministerstva školstva prejavila záujem aj Spojená škola v Trnave. Tú navštevujú aj deti so zdravotným postihnutím, ktoré by napríklad potrebovali tablety. Riaditeľka Tatiana Uhriková tvrdí, že škole by pomohlo aspoň 41 tabletov, no z projektov dostane desať tabletov pre žiakov.

Riaditeľka upozorňuje aj na problém s internetovým pripojením, ktoré im funguje len na chodbách. „Skúšali sme to, nefungovalo to. Ako budú učiť učitelia v triedach, keď v nich nemajú prístup k internetu?“ pýta sa.

Občianske združenie upozorňuje na problémy

Spojená škola by okrem tabletov potrebovala aj nové počítače či tlačiarne. Na to však z projektov nemá nárok. Na projekty upozorňuje aj občianske združenie Slovensko.Digital.

Ministerstvo školstva žiada, aby ich pozastavilo odstránilo nedostatky. V projektoch sa podľa združenia ráta len s dodaním IT zariadení do škôl. Dodať školám zariadenie podľa združenia nestačí. „Za obrovské peniaze ide ministerstvo školstva kúpiť hardvér, ktorý dá školám. Počítače, tablety, slúchadlá, tlačiarne, nič ďalej nebolo povedané. Nevidíme dodanie nejakého obsahu – učiva alebo školenie pre učiteľov,“ povedal Ľubomír Illek zo Slovensko.Digital.

Združenie upozorňuje na viacero problémov. Niektoré zariadenia sú predražené. Taktiež vidí problém v tom, že všetky školy by mali dostať rovnaké pomôcky plošne – podľa počtu žiakov a učiteľov. Je skeptické pri ich reálnom využití školou.

„Škola, ktorá by potrebovala aj viac využiť IT zariadenia, lebo to vie zaradiť do výuky, ich nedostane. A naopak, škola, ktorá sa napríklad špecializuje na niečo iné, dostane podľa tejto normy úplne rovnako,“ dodal.

Rezort školstva si za projektami stojí

Ministersto školstva si za projektami stojí. Tvrdí, že občianske združenie šíri zavádzajúce informácie a tiež, že sa dožaduje zmien bez relevantných dôvodov. Argumentuje napríklad tým, že už v úvodnej fáze projektov sa prihliada na špecifikáciu škôl. „Následne sa spracujú implementačné plány pre jednotlivé typy škôl, na základe ktorých bude možné plánovať a realizovať konkrétne projekty,“ uviedla Veronika Proner z tlačového odboru rezortu školstva.

Implementačný plán má obsahovať zoznam aktivít, zariadení, harmonogram a návod pre konkrétnu školu.

Pomôcť s technickým vybavením škôl podľa špecifických potrieb by mohol poukážkový systém dodávok zariadení, myslí si analytik Iness Róbert Chovanculiak. „Oni by samé rozhodli o tom, akým spôsobom chcú vybaviť svoje triedy. Pretože oni vedia, aké majú potreby a ako vzdelávajú deti,“ vysvetlil.

Nákup vybavenia zo strany škôl však rezort školstva považuje za menej výhodný ako centrálne obstaranie. Oba projekty Digitálne vybavenie škôl a Digitálna infraštruktúra škôl v hodnote viac ako 450 miliónov eur sú zatiaľ najdrahšou investíciou v informatizácii celej verejnej správy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál