Na hlavný obsah

Nabíjanie elektromobilov bude v EÚ jednoduchšie

Chcú napríklad zahustiť sieť nabíjacích staníc.

Nabíjanie elektromobilov bude v EÚ jednoduchšie
Nabíjanie elektromobilu. Foto: RTVS

Nabíjanie elektromobilov bude v Európskej únii jednoduchšie, pohodlnejšie a dostupnejšie. Europsky parlament na to prijal súbor noriem. Motoristi by napríklad na európskych diaľniciach nemali prejsť viac ako 60 kilometrov bez toho, aby natrafili na nabíjaciu stanicu.

Keď sa dnes motorista vyberie elektromobilom z Bratislavy do Košíc, nemusí sa obávať, že by na ceste uviazol.

Zahusteniu siete staníc na nabíjanie elektromobilov sa venoval redaktor RTVS Vladimír Amrich:

„Ono už dnes je celkom dobre vybavená nabíjacími stanicami aj severná trasa aj južná trasa. Ale, samozrejme, nie je to dostatočné vzhľadom na to, aký veľký rozmach elektromobility očakávame,“ spresnil výkonného výboru Slovenskej asociácie pre elektromobilitu Peter Badík.

S pribúdajúcim počtom áut na bezemisný pohon bude potrebné dobudovať aj infraštruktúru. Európsky parlament schválil nariadenie, ktoré zaviaže členské krajiny, aby pozdĺž hlavných dopravných ťahov vybudovali nielen stanice s rýchlymi nabíjačkami ale aj čerpacie stanice na vodík alebo LNG.

„Nariadenie bude platné plošne pre všetkých a stanovuje // dostupnosť nabíjacích bodov na takzvaných TEN koridoroch, to znamená tie hlavné cestné ťahy vo vzdialenosti 60 kilometrov,“ uviedol viceprezident Zväzu automobilového priemyslu Pavol Prepiak.

Pre Slovensko by to znamenalo doplniť stanice na Považí, Hornej Nitre alebo v okolí Banskej Bystrice. Potrebné bude dobudovať stanice aj na južnom a severovýchodnom Slovensku.

„Je to problém hlavne ak sa pozrieme na naše diaľnice. Sme jedna z mála krajín v Európe, ktorá nemá dostatočne vybavené odpočívadlá. To sú tie miesta, ktoré sú najpraktickejšie pre využívanie pri dlhej doprave. Chcete zastať priamo vedľa cesty a ísť sa nabiť priamo na odpočívadle,“ dodal Badík.

„NDS plánuje realizovať nabíjacie stanice na našich odpočívadlách, na našej infraštruktúre. Budú to nabíjacie stanice pre osobné aj nákladné vozidlá a na túto realizáciu chceme použiť prostriedky z Európskej únie,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Stavanie rýchlych nabíjacích staníc

Stavať sa majú rýchle nabíjacie stanice, ktorých výkon sa má postupne, do roku 2028, ešte zvyšovať.

„Priemerná spotreba automobilu elektrického je okolo 20 kilowatthodín na 100 kilometrov. To znamená, ak by sa nabíjal konštantne 250 kilowattmi, tak za hodinu sa nabije na 1 250 kilometrov,“ ozrejmil Badík.

„Tá druhá strana tejto mince je naozaj zabezpečenie dostatočného výkonu v nabíjacích bodoch. To znamená, nielen samotné postavenie nabíjačky, ale vybudovanie celej infraštruktúry, ktorá je dnes v rukách energetikov,“ dodal Prepiak.

Z plánu obnovy je na budovanie alternatívnych čerpacích staníc vyhradených 30 miliónov eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet