Ďalší zdroj života vo vesmíre? Jeden z mesiacov Jupitera podľa vedcov ukrýva oceán

Odhalili pomocou Webbovho teleskopu.

Najväčšia planéta slnečnej sústavy - Jupiter. Foto: unsplash.com

Prítomnosť oxidu uhličitého na jednom z mesiacov planéty Jupiter zrejme dokazuje, že sa pod jeho ľadovým povrchom ukrýva oceán, možný zdroj života. Podľa agentúry AFP to zistili americkí vedci za pomoci výkonného teleskopu Jamesa Webba.

Ich výskum takmer vylučuje, že by CO2 mohol pochádzať z iného zdroja, ako je voda. Či sa v oceáne nachádzajú ďalšie prvky potrebné pre vznik života, to sa zatiaľ nevie.

Dva tímy amerických vedcov sa pomocou teleskopu a jeho infračerveného videnia pokúšali zmapovať povrch mesiaca Europa. Najväčšie koncentrácie oxidu uhličitého výskumníci objavili v oblasti širokej približne 1 800 kilometrov. Tá sa ukrýva pod povrchom plným vyvýšenín a prepadlín.

To podľa nich vylučuje možnosť iného vysvetlenia prítomnosti CO2, napríklad z meteoritov. Jedna z téz hovorí o tom, že by oceán pod ľadovým povrchom mohol byť teplý. To by vysvetľovalo spomínané nepravidelnosti terénu.

V rovnakej oblasti pomenovanej Tara Regio vedci objavili tiež látku podobnú klasickej kuchynskej soli. „Teraz máme oxid uhličitý, soľ a pomaly začíname viac spoznávať vnútornú chémiu (Europy),“ povedala AFP hlavná autorka štúdie Samantha Trumbová z americkej Cornellovej univerzity.

Do potvrdenia, či môže voda pod ľadom skutočne poskytovať všetky podmienky na vznik života, je však podľa odborníkov ešte ďaleko.

Vedci sú už dlhší čas presvedčení, že Europa a ďalšie dva ľadové mesiace na obežnej dráhe najväčšej planéty slnečnej sústavy – Callisto a obrovský Ganymedes – obsahujú vodu. Okrem iného pre ich bližšie preskúmanie vyslala tento rok Európska vesmírna agentúra (ESA) k planéte svoju prvú misiu v podobe sondy Juice. Doraziť by mala o osem rokov.