Na hlavný obsah

Čo robiť v 14 rokoch na zastavenie starnutia: Príslušníci generácie Z chcú vyzerať mlado, skúšajú rôzne metódy

Populárny je aj botox.

Čo robiť v 14 rokoch na zastavenie starnutia: Príslušníci generácie Z chcú vyzerať mlado, skúšajú rôzne metódy
Ilustračná snímka - študentka používa mobilný telefón. Foto: RTVS

Influencerka Emma Brooksová si kvôli starnutiu nerobila starosti od okamihu, keď oslávila dvadsiate narodeniny. Priznala, že začala panikáriť, pretože si všimla, že vyzerá inak ako pred dvoma rokmi. Pýtala sa, ako asi bude vyzerať o päť rokov.

Hoci najstarším zástupcom generácie Z je človek, ktorý má len okolo 26 rokov, títo ľudia majú ťažkú hlavu kvôli tomu, aby nevyzerali starší. Píše o tom web americkej televízie CNN.

Trendom je prevencia skôr ako korekcia. Dopyt je po kozmetických produktoch, ktoré predchádzajú starnutiu a obsahujú filtre proti slnečnému žiareniu. Podľa americkej spoločnosti Circana, ktorá sa zaoberá výskumom trhu, až 70 percent zástupcov generácie Z používa pleťové séra proti starnutiu.

Newyorské štúdio Peachy, ktoré ponúka ošetrenie botoxom hovorí, že ľudia z generácie Z, teda narodení od konca 90. rokov do roku 2010, sú najrýchlejšie rastúcou skupinou zákazníkov. Výstižným príkladom tohto trendu sa tento rok stalo video na sociálnej sieti TikTok venované tomu, „čo robiť v 14 rokoch na zastavenie starnutia“.

„Táto generácia preberá rutinu starostlivosti o pleť, ktorá je typická pre niekoho staršieho,“ hovorí poradkyňa pre trh s kozmetickými výrobkami v spoločnosti Circana Larissa Jensenová.

Keď súčasní dvadsiatnici prichádzajú za dermatologičkou a majiteľkou značky kozmetiky Lorettou Ciraldovou, obracajú sa na ňu najskôr s problémami, ako je akné. Väčšina rozhovorov ale skončí pri starnutí.

Vplyv sociálnych médií

Vplyvom Instagramu, TikToku a samozrejme Zoomu ľudia pohľadom na vlastnú tvár trávia viac času ako kedykoľvek predtým. Na internete zdieľajú tipy na starostlivosť o pleť s cieľom predísť starnutiu. Týkajú sa používania retinoidov, vitamínu C, filtrov proti slnečnému žiareniu. Dokonca aj lepeniu pások (tejpov) na tvár a podstúpenie „baby botoxu“. Cieľom je v prvom rade zabrániť vzniku vrások.

Dopyt po produktoch proti starnutiu zo strany ľudí z generácie Z znamená pre firmy príležitosť získať zákazníkov, ktoré predtým nebrali do úvahy. Uviedol spoluzakladateľ firmy True Beauty Ventures zameranej na predaj kozmetických a wellness produktov Rich Gersten.

Teraz im ide o účinnosť, rýchle výsledky a cenu. Stále nie je jasné, ako sa ich preferencie vyvinú s pribúdajúcimi rokmi.

„Na jednu stranu im ide o pozitívny prístup k telu, autenticitu, vierohodnosť. Na druhú stranu sa veľmi zameriavajú na prevenciu starnutia. Pri zverejňovaní fotiek používajú aplikácie na ich úpravu a kladú dôraz na dokonalosť,“ hovorí členka True Beauty Ventures Cristina Nuňezová o generácii Z. „Na jednej strane je pozitivita, na druhej strach,“ dodáva.

„Generácia Z toho o starostlivosti o pleť, procese starnutia a vplyvu životného prostredia vie oveľa viac ako ktorékoľvek predchádzajúce pokolenie,“ hovorí Larissa Jensenová.

Dvadsaťšesťročný Dylan Heberle starostlivosť o pleť považuje za súčasť starostlivosti o zdravie. Krém s ochranným faktorom používa najmä kvôli prevencii rakoviny kože, niečím navyše je to, že zároveň predchádza vzniku vrások. Používanie kozmetických prípravkov na noc považuje za rovnaký zvyk ako napríklad cvičenie.

„Generácia Z chce spomaliť proces starnutia, skôr, než aby naprávala problém neskôr,“ hovorí parížska dermatologička Diala Haykalová. To, ako táto skupina popularizovala procedúry zamerané na prevenciu, podľa nej predstavuje najvýznamnejšiu zmenu v kozmetickej dermatológii za posledných 20 rokov.

Otvorenosť prináša rastúci dopyt

Plastický chirurg Paul Nassif, ktorý sa preslávil vďaka programu o spackaných plastických operáciách na kanáli E!, sa stretáva so stále väčším počtom mladých ľudí, ktorí si nechávajú robiť profesionálne peelingy, chodia na kozmetiku, prípadne si nechajú urobiť drobný zákrok s použitím lasera. Na konzultácie neprinášajú fotografie celebrít, ale seba samých upravených v príslušnom programe.

„Otvorenosť, s akou sa generácia Z správa na sociálnych sieťach, pomohla k rastu dopytu po kozmetických procedúrach,“ hovorí spoluzakladateľka štúdia Peachy Carolyn Treasureová. Keď si títo ľudia nechávajú dávať botoxové injekcie, ošetrenia často filmujú a zdieľajú na sociálnych sieťach alebo zostavia príspevok tvorený fotografiami, na ktorých je vidieť efekty zákrokov.

Na rozmach pokročilej kozmetickej starostlivosti pre mladých ľudí má vplyv aj osveta, kedy sa odborníci aj úplní laici na sociálnych sieťach delia o svoje tipy. To, že je dostupných viac informácií, nemusí vždy znamenať, že sú presné. Mnoho mladých ľudí potom za kožnou lekárkou Ciraldovou prichádza s problémami, o ktorých si myslia, že súvisia so starnutím. V skutočnosti sú však spôsobené predčasným používaním drastických chemických prípravkov.

Podrobnejšie výskumy o efektoch „predmladzovacích“ kúr ešte nie sú k dispozícii. Nadmiera informácií môže v ľuďoch z generácie, ktorá sa vo svete ešte len rozhliada, vzbudzovať zmätok a úzkosť.

„Sme mladí na to, aby sme si robili také starosti kvôli starnutiu,“ hovorí influencerka Emma Brooksová.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet