Na hlavný obsah

Vláda pre STVR navýšila povolenú reklamu, s nikým o tom nediskutovala. Podľa vysielateľov naruší rovnováhu na trhu

Asociácia vyjadrila k novému zákonu kritický postoj.

Vláda pre STVR navýšila povolenú reklamu, s nikým o tom nediskutovala. Podľa vysielateľov naruší rovnováhu na trhu
Na archívnej snímke predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík. Foto: TASR/Pavel Neubauer

Vláda schválila desaťnásobné zvýšenie povolenej reklamy v Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS), čo naruší rovnováhu na trhu. Upozornila na to Asociácia televíznych vysielateľov Slovenska (ATVS).

Asociácia tak vyjadrila svoj kritický postoj k predloženému návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR). Ten vláda schválila na stredajšom (24. 4.) rokovaní.

Ako ATVS upozornila, enormné zvýšenie podielu reklamy v prípade verejnoprávneho média zásadne znevýhodní súkromných vysielateľov. Poskytne mu neférovú výhodu a bude znamenať ďalšiu snahu o obmedzenie pôsobenia súkromných televízií na trhu. V tejto súvislosti vyzýva poslancov, aby zmenu prehodnotili.

ATVS súčasne podotkla, že vláda tento zákon schválila po zásadných a verejne neprediskutovaných zmenách. A to pred tým, než sa s ním stihla verejnosť oboznámiť. Asociácia priblížila, že v porovnaní s prvou verziou prináša nová verzia zásadné zmeny práve v podiele reklamy. Ten sa zvyšuje desaťnásobne.

Predseda predstavenstva ATVS a generálny riaditeľ skupiny Markíza Peter Gažík pripomenul, že pri založení Audiovizuálneho fondu (AVF) prišlo ku kompromisu medzi súkromnými vysielateľmi a štátom o povinnosti platiť príspevky do AVF a podielu reklamy vo vtedajšej STV.

„Na základe uvedeného kompromisu v súlade so zákonom o AVF súkromní vysielatelia prispievajú do AVF sumu vo výške dvoch percent ich celkových príjmov z reklamy a telenákupu,“ uviedol Gažík.

Podotkol, že vo väzbe na túto podporu audiovizuálnej tvorby zo súkromných zdrojov štát garantoval limitovaný rozsah reklamy, ktorý bude môcť vysielať verejnoprávne médium financované majoritne z verejných zdrojov.

„ATVS pripomína, že tento kompromis a kontext prijímania zákona o AVF potvrdil vtedajší minister kultúry Marek Maďarič aj na minulotýždňovom slávnostnom podujatí k 15. výročiu vzniku Audiovizuálneho fondu,“ dodal Gažík.

Telerozhlas je väčším poberateľom AVF

Asociácia ďalej zdôraznila, že RTVS je mnohonásobne väčším príjemcom dotácií z AVF, než je to u súkromných vysielateľov.

Tí nie sú oprávnení dotácie do veľkej miery čerpať, a to aj napriek tomu, že na čerpanie prispievajú. Čísla pritom hovoria o tom, že súkromní vysielatelia prispievajú do fondu približne päťkrát viac než RTVS. V rokov 2021 a 2022 to bolo 13-krát viac. Desaťnásobné zvýšenie podielu reklamy je podľa Gažíka v priamom rozpore s týmto kompromisom.

„Toto zvýšenie dáva verejnoprávnemu vysielateľovi ďalšiu neférovú výhodu. V konečnom dôsledku ide tiež aj o narušenie rovnováhy v rámci duálneho systému vysielania, teda rovnováhy medzi komerčným súkromným vysielaním a verejnoprávnou službou,“ vyhlásil Gažík.

Podľa asociácie sú tak na mieste obavy, že to nie je v súlade s pravidlami štátnej pomoc. Zásadne sa to môže dotknúť celého trhového podnikateľského prostredia.

„Rovnako nie je vyčíslený dopad opatrenia s ohľadom na zásady poskytovania štátnej pomoci, keď sa kombinuje financovanie verejnoprávneho vysielateľa priamo zo štátneho rozpočtu s možnosťou venovať päť percent vysielacieho času reklame,“ priblížila ATVS.

Pripomenula, že prípadné zníženie príjmov z reklamy môže ohroziť možnosti súkromných vysielateľov vyrábať obľúbené a sledované programy. To môže mať následne vplyv na zamestnanosť.

Navýšenie reklamy kritizoval aj Jozef Hajko z KDH. Podľa neho to môže ohroziť verejnoprávny charakter RTVS a bude nútiť telerozhlas prispôsobovať vysielanie čo najviac reklamnému trhu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko