Na hlavný obsah

Niektoré lietadlá Boeing nie sú bezpečné, tvrdia bývalí zamestnanci firmy

Bezpečnosť lietadiel je vraj nižšia so zvyšujúcim sa vekom.

Niektoré lietadlá Boeing nie sú bezpečné, tvrdia bývalí zamestnanci firmy
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Na pôde amerického senátu vypovedal whistleblower, ktorý tvrdí, že lietadlá Boeing nie sú bezpečné, pretože spoločnosť nedodržiava správne výrobné postupy. Dokumenty údajne poskytol aj FBI. Tá odmietla záležitosť komentovať. Po viacerých incidentoch z posledných mesiacov čelí firma vyšetrovaniam federálnych úradov.

Boeing má o problém navyše. Americký senát vypočul whistleblowerov, ktorí spochybňujú bezpečnosť ním vyrobených lietadiel.

„Dnes tu nie som, lebo sa chcem zviditeľniť. Som tu, lebo nechcem vidieť ďalšiu nehodu Boeingu 787 a 777. Mám vážne obavy týkajúce sa bezpečnosti týchto strojov a preto som sa rozhodol riskovať moju kariéru a prehovoriť,“ hovorí inžinier kvality pracujúci pre spoločnosť Boeing Sam Salehpour.

Podozreniam, ktorým čelia lietadlá Boeing sa v relácii RTVS Aktuálne :24 venoval redaktor Martin Rajec:

Salehpour tvrdil, že na nedostatky pri výrobe upozornil vedenie firmy, ktoré ho namiesto skvalitnenia výrobného procesu potrestalo.

„Analyzoval som dáta Boeingu a dospel som k záveru, že firma uprednostnila pri výrobe skratky pred kvalitou, aby urýchlila proces. Tým zredukovala bezpečnosť lietadiel a to najmä so zvyšujúcim sa vekom. Od roku 2013 sa pri výrobe nezapĺňali medzery vytvorené v spojoch pri montovaní palivovej nádrže,“ tvrdí Salehpour.

Prasklina môže spôsobiť katastrofu

Podľa neho prasklina v spoji so šírkou ľudského vlasu môže vo výške 10-tisíc metrov spôsobiť katastrofu. Boeing vo vyhlásení tvrdil, že vo svete lieta 700 strojov Dreamliner 787 a žiadne praskliny sa pri údržbe nenašli. Zdôraznil, že Boeing 777 už údajne bezpečne prepravil takmer štyri miliardy cestujúcich.

„Spravil som všetko pre to, aby som svet varoval, že Boeing Max je nebezpečné lietadlo. Upovedomil som úrady, že pri výrobe sa zanedbáva bezpečnosť produktu. Výrobné podmienky viedli k dvom nehodám 737 MAX , vyrazeniu núdzových dverí lietadla Alaskan Airlines a nič sa nezmenilo,“ vyhlásil bývalý manažér spoločnosti Boeing Ed Pierson.

Boing 737 Max 9 stratil 5. januára tesne po štarte z Portlandu celý panel s núdzovými dverami a v trupe vznikla diera. Piloti stroj otočili a pristáli bez toho, aby niekto utrpel zranenia.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet