Nový grafikon vlakovej dopravy zrýchli diaľkové spoje a zvýši intenzitu regionálnych vlakov. Uviedol to vo štvrtok (8. 12.) minister dopravy Andrej Doležal (nom. Sme rodina). Nový cestovný poriadok vstúpi do platnosti už v nedeľu (11. 12.).
Grafikon posilní štyri percentá dopravných spojov. Doprava sa má zrýchliť pri medzimestských spojeniach v priemere o dve minúty, miestami o 10 minút.
Analytik a expert na železničnú dopravu z Útvaru hodnoty za peniaze Rastislav Farkaš priblížil, že najviac sa posilnia spoje medzi Bratislavou a Žilinou, a to o 49 percent. Medzi Košicami a Prešovom pôjde o 43-percentné posilnenie, na Považí o 30-percentné.
Generálny riaditeľ sekcie rozvoja ministerstva dopravy Rastislav Cenky dodal, že niektoré regióny postihne zmena režimu pre nízky potenciál vlakov a vysokú konkurenciu autobusovej dopravy. Ide o spoje, ktoré prepravia menej než 400 cestujúcich denne.
Ďalšie zase čaká presun do takzvaného turistického módu. Znamená to, že budú premávať len cez víkend a posilnené budú cez prázdniny a sviatky. Ide o spojenia Tisovec – Brezno, Studený Potok – Tatranská Lomnica a Banská Štiavnica – Hronská Dúbrava.
Zmeny v grafikone nebudú mať vplyv na zhruba 82 percent cestujúcich. Zhruba o 15 minút rýchlejšie by malo cestovať 12 percent zákazníkov železníc, šesť percent ľudí pôjde o čosi pomalšie.
Rezort dopravy vysvetlil, že spomalenie dopravy spôsobuje dlhodobý stav železníc. Cestujúci by mali do cieľovej stanice doraziť v rovnakom čase ako doteraz, avšak bez meškania.
Ďalšie zmeny môžu nastať v marci
Ministerstvo dopravy avizovalo prípravu zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý zavádza takzvanú národnú dopravnú autoritu. Ide o orgán na koordináciu autobusovej dopravy s vlakovou.
„Tam, kde to dáva ekonomický zmysel, budeme jazdiť vlakom, tam kde nie, budeme cestovať autobusom,“ vysvetlil Doležal.
Dodal, že prvá zmena grafikonu by mohla nastať už v marci 2023. Na ďalšie zmeny má vplyv aj schválenie budúcoročného štátneho rozpočtu.
Ak pôjde štát do rozpočtového provizória, namiesto 450 miliónov pôjde do dopravných výkonov o 150 miliónov menej. V takom prípade by podľa neho prišlo k revízii plánu a krízovému módu, ktorý by znamenal „o polovicu dopravných výkonov menej.“