Na hlavný obsah

Doležal obstarávanie vlakov nezruší, s hodnotením analytikov nesúhlasí

Nezhody sa týkajú nákupu vlakov pre Kysuce.

Doležal obstarávanie vlakov nezruší, s hodnotením analytikov nesúhlasí
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila 1. decembra v Žiline prvú elektrickú jednotku Panter. Na snímke minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal. Foto: TASR

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) sa nedokáže stotožniť s hodnotením Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri projektoch nákupu vlakov na Kysuce a do regiónov. Uviedol to vo štvrtok (28. 1.) počas debaty vysielanej na sociálnej sieti.

Nezhody medzi ministrom a ÚHP vznikli pri nákupe nových dieselových motorových vlakov, ktoré majú smerovať na Kysuce. Vlaky, ktoré ministerstvo plánuje nakúpiť, sú neekologické a nákup neefektívny, myslia si analytici útvaru. „Trať na Kysuciach nie je elektrifikovaná, čiže tam musia jazdiť diesele. Buď tam budú jazdiť štyridsaťročné staré motorové vlaky, alebo tam môžu jazdiť moderné súpravy,“ zdôraznil minister a dodal, že moderné vlaky sú určite ekologickejšie ako tie, ktoré na Kysuciach jazdia teraz. „Myslím si, že tí ľudia si modernizáciu vlakov zaslúžia,“ dodal.

Celý nákup by mal byť z 95 % financovaný z eurofondov. „Zdroje na to máme. Na to sú predsa určené eurofondy, ktoré chceme čerpať,“ podotkol. Práve čerpanie eurofondov považuje v tejto veci za dôležité kritérium. Má ísť o takzvaný zásobníkový projekt, obstarávanie tak podľa Doležala automaticky neznamená, že sa ide nakupovať. Môže sa ale stať, že v dobiehajúcom programovom období bude určitý objem financií z eurofondov, ktoré ministerstvo nebude schopné dočerpať. V takejto situácii už bude mať rezort k dispozícii „vyobstarávaný“ projekt.

Druhý projekt, pri ktorom sa minister nestotožňuje z rozhodnutím ÚHP, sa týka nákupu elektrických poschodových jednotiek do regionálnej dopravy. „Tam bola výhrada, že nemáme kupovať elektrické poschodové ucelené jednotky,“ ozrejmil minister s tým, že z eurofondov je možné nakupovať len ucelené vlaky, respektíve rušeň s vozňami. Hodnotenie ÚHP by malo brať do úvahy aj širší kontext, myslí si.

Doležal zdôraznil, že nemá problém s útvarom a chce s ním spolupracovať. „To nie je o mojej vojne s ÚHP, ale, bohužiaľ, nie ÚHP, ja nesiem zodpovednosť za cestnú a železničnú dopravu. Ja budem konfrontovaný s ľuďmi, ktorí v tom regióne sú,“ vyhlásil.

ÚHP hodnotil projekty nákupu 15 dieselových motorových jednotiek (DMJ) pre trate Žilina – Rajec, Čadca – Makov a Kraľovany – Trstená v hodnote 67,3 milióna eur a štyroch nových veľkokapacitných elektrických poschodových jednotiek pre rýchliky Bratislava – Žilina v hodnote 77 miliónov eur. ÚHP zhodnotil, že predpokladaná hodnota zákazky oboch projektov je v porovnaní s podobnými nákupmi nadmerne vysoká. Nákup je podľa útvaru neefektívny a zhorší dosahy na životné prostredie. ÚHP odporúča nerealizovať projekty v predloženej podobe a zvážiť alternatívne nákupy.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko