Na hlavný obsah

Facebook, Twitter či Google majú v EÚ viac bojovať proti dezinformáciám

Komisia pre ne vydala sériu odporúčaní.

Facebook, Twitter či Google majú v EÚ viac bojovať proti dezinformáciám
Na archívnej snímke z 21. júna 2019 v Stuttgarte ikona aplikácie Facebook na iPhone. Foto: TASR/AP

Sociálne siete a informačné platformy ako Facebook, Twitter či Google by mali efektívnejšie bojovať proti hromadnému šíreniu dezinformácií. Európska komisia v stredu 26. mája vydala novú sériu odporúčaní, v ktorých vyzýva firmy, aby okrem iného obmedzili publikovanie dezinformačnej reklamy či lepšie umožňovali ľuďom rozpoznávať zámerne manipulatívne príspevky. Mali by tiež efektívnejšie postupovať proti automatickému šíreniu dezinformácií či vytváraniu falošných účtov.

Veľké internetové spoločnosti už v roku 2018 dobrovoľne pristúpili ku kódexu, ktorý obsahuje pravidlá boja s dezinformáciami. Zaviazali sa napríklad, že zaručia transparentnosť politickej reklamy a zakročia proti falošným a automatizovaným účtom. Komisia teraz aktualizovala odporúčania tohto kódexu, aby zohľadnila rýchly vývoj šírenia nepravdivých informácií najmä v čase covidovej pandémie.

Brusel by chcel dosiahnuť širšie zapojenie firiem, z ktorých najmä tie najväčšie podnikajú v rámci kódexu aktívne kroky. Tie považuje za pozitívne, ale nie celkom postačujúce.

„Hovorím s predstaviteľmi platforiem, pretože sú súčasťou problému a musia byť aj súčasťou riešenia. Hovoria mi, že nechcú byť diaľnicou pre škodlivý obsah,“ povedala pre agentúru ČTK podpredsedníčka EK Věra Jourová, ktorá odporúčanie predstavila.

Platformy by si napríklad mali vymieňať informácie o reklamách, ktoré niektoré z nich odmietli zverejniť z dôvodu šírenia dezinformačnému obsahu. Cieľom tohto opatrenia je, aby ich obstarávatelia neuspeli ani na iných sieťach. Spolupracovať na obmedzovaní takýchto reklám by mali aj firmy zamerané na predaj inzercie.

Platformy majú podľa kódexu tiež v rámci svojich algoritmov uľahčiť užívateľom, aby rozpoznali nepravdivé informácie a mohli na ne sami upozorniť. Musia však zároveň dbať na slobodu prejavu a umožniť účinnú obranu ľuďom, ktorých príspevky by boli za dezinformačné označené neprávom.

Komisia chce, aby sa k dobrovoľnému kódexu prihlásilo čo najviac firiem. Unijná exekutíva zároveň koncom minulého roka zverejnila návrh záväznej normy o digitálnych službách, ktorá stanovuje zodpovednosť platforiem za obsah zverejnených príspevkov. O konkrétnych parametroch nového nariadenia budú tento rok rokovať členské štáty s Európskym parlamentom.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet