Na hlavný obsah

V Nemecku štrajkujú rušňovodiči: Zrušené vlaky ochromili dopravu, ovplyvní to aj spoje v Maďarsku

Mnohí obyvatelia so štrajkom nesúhlasia.

V Nemecku štrajkujú rušňovodiči: Zrušené vlaky ochromili dopravu, ovplyvní to aj spoje v Maďarsku
Železničná stanica v Nemecku počas štrajku. Foto: TASR/AP

Poloprázdne nástupištia, odchodové tabule plné odrieknutých vlakov a rozladenie cestujúcich, ktorí márne čakali na svoje spoje. Tak vo štvrtok (16. 11.) ráno pre štrajk rušňovodičov vyzerala berlínska železničná stanica.

Ľudia, ktorí denne dochádzajú za prácou či štúdiom, rovnako ako prekvapení turisti, museli zvoliť náhradnú dopravu. S rovnakým problémom sa však stretávajú ľudia po celom Nemecku.

O štrajku rušňovodičov zisťoval viac redaktor RTVS Tibor Macák:

V Berlíne štrajk ochromil aj prevádzku systému mestskej železnice S-Bahn, kde zo 16 liniek fungujú obmedzene štyri, vlaky na nich majú intervaly 20 minút. Mestská železnica, ktorá je pre Berlínčanov kľúčovou dopravnou tepnou, jazdí na Letisko Willyho Brandta a tiež do Erkneru na východe metropoly.

Naopak, spojenie s Postupimom juhozápadne od metropoly a mestskou časťou Spandau na západe sa zastavilo. Nejazdia ani okružné linky v smere a proti smeru hodinových ručičiek.

„Upozorňujeme cestujúcich, že prevádzka liniek S-bahn je sa pre štrajk odborov rušňovodičov GDL rozsiahlo narušils. Odporúčame využiť iné prostriedky hromadnej dopravy,“ opakovane upozorňoval železničný rozhlas na stanici Friedrichstrasse v centre Berlína. Autobusy, električky a metro štrajk nepostihol.

Ľudia si prenajímajú autá

Viacerí ľudia sa pre štrajk rozhodli vypožičať si auto, ako vyplýva z vyhlásenia porovnávacieho portálu Check24.

Vo veľkých mestách, ako sú Berlín, Lipsko či Kolín nad Rýnom, požičovne prenajali viac ako dvojnásobok vozidiel v porovnaní s predchádzajúcim týždňom. Spolu so zvýšeným dopytom však vzrástli aj ceny, a to v priemere o viac ako pätinu.

Na stanici Friedrichstrasse mal vo štvrtok ráno pochopenie pre štrajk málokto. Protest rušňovodičov zaskočil mladý pár z Fínska, ktorý chcel ísť vlakom na letisko.

„O štrajku sme vedeli, ale podľa spravodajstva nejaké vlaky aj tak mali jazdiť,“ povedala dievčina, ktorá sa predstavila ako Emilia. Spoja na letisko sa napokon dvojica po dlhom čakaní dočkala.

Rozsah štrajku zaskočil študenta Norberta, ktorý chcel z centra mesta ísť do Charlottenburgu na západe metropoly. „Chcel som sa vyhnúť pomalšiemu metru a ísť radšej vlakom S-bahn. Na spoj už však čakám 30 minút,“ povedal Norbert. Dodal, že v opačnom smere mestské vlaky jazdia v sľúbenom 20-minútovom takte.

„Chápem, že pre zdražovanie chcú rušňovodiči vyššie mzdy, ale predstavy odborov sa mi zdajú prehnané,“ povedala asi 40-ročná Janine.

Tá nesúhlasila najmä s požiadavkou na skrátenie pracovného času, ktorá by sa podľa odborov mala pre pracovníkov vo výmennej prevádzke skrátiť z 38 na 35 hodín týždenne. „Pracujem v obchode a už len za 38 hodín by som bola vďačná,“ povedala.

Štrajk podporuje len menšina obyvateľov

Štrajk naopak podporila seniorka Annette Mayová, ktorej rušňovodičov skomplikovali cestu na stretnutie s priateľmi. „Všetko veľmi zdraželo, takže sa nečudujem, že ľudia chcú od zamestnávateľa viac peňazí,“ povedala.

Názor Mayovej však patril k tomu menšinovému, čo potvrdila aj stredajšia anketa spravodajskej televízie ntv. V tomto prieskume vyhlásilo 88 percent respondentov, že pre štrajk nemá pochopenie.

Taktiež denník Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) napísal, že podpora štrajku medzi verejnosťou je veľmi malá a že ľudia zvyčajne vnímajú hlasné vystupovanie šéfa GDL Clausa Weselského ako neľútostné.

„Pochopenie pre 10-tisíc členov GDL má svoje hranice, zvlášť, keď človek chvíľu čaká v prefukujúcej staničnej hale. To, že Weselského vystupovanie je už roky stratégiou, na tom rovnako nič nemení, „dodal FAZ.

Štrajk ovplyvní aj dopravu v Maďarsku

Štrajk nemeckých železničiarov sa týka aj viacerých vlakov prechádzajúcich cez Maďarsko. Pre agentúru MTI to uviedlo riaditeľstvo železničnej spoločnosti MÁV.

Pre štrajk bude niekoľko rýchlikov Railjet z Tatabánye premávať len do rakúskeho Salzburgu, v stredu Metropol EuroNight z Berlína premával len do poľského Rzepinu. Vo štvrtok (16. 11.) Metropol EuroNight s odchodom z Berlína pôjde len do Rzepinu.

Vo štvrtok vlak Hungária EuroCity pôjde z Budapešti iba do Drážďan, avšak v Prahe bude potrebné prestúpiť na iný vlak, pričom na spiatočnej ceste Hungária EuroCity bude premávať len z Prahy.

Vplyvom štrajku pôjde v piatok vlak Hungária EuroCity len do Prahy. Vlaky Railjet medzi maďarskou Tatabányou a nemeckým Mníchovom a späť budú v piatok (17. 11.) premávať už bez obmedzení.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet