Na hlavný obsah

Vojna v Pásme Gazy sa nás týka viac, ako si myslíme. Ekonomicky na ňu doplatí najmä Európa

Tvrdia to analytici.

Vojna v Pásme Gazy sa nás týka viac, ako si myslíme. Ekonomicky na ňu doplatí najmä Európa
Ilustračná snímka - loď naložená kontajnermi. Foto: RTVS

Na vojnu v Pásme Gazy ekonomicky doplatí najmä Európa, lebo má úzke obchodné prepojenie s Čínou. Tvrdia to analytici. Podľa nich sa to prejaví rastom cien tovarov dovezených z Číny, ale aj zdražovaním nafty a benzínu, ktoré sa podľa odborníkov ešte len začalo.

Lodné spoločnosti, ktoré prepravujú tovar z Číny do Európy, odkláňajú lode od Suezského prieplavu po dlhšej trase až pod africký Mys dobrej nádeje. Po nej je preprava pomalšia a predražená.

„Napríklad cena kontajneru štandardne zo Šanghaja do Rotterdamu vyskočila v priebehu pár dní z okolo 1 500-1 600 dolárov za 40-stopový kontajner na okolo 5 000 dolárov,“ upozorňuje analytik J&T Banky Stanislav Pánis.

Ekonomickým dosahom vojny v Pásme Gazy na Európu sa v Správach RTVS venovala redaktorka Monika Maťová:

Analytik vysvetľuje, že až 90 percent svetového obchodu sa prepravuje po mori. Suezský prieplav je najkratšou morskou cestou z Ázie do Európy. Od vypuknutia vojny v Pásme Gazy prešlo cez tento kanál medziročne o dve tretiny menej lodí.

„Znamená to dlhšie dodávkové časy, čo ovplyvňuje napríklad aj priemyselné firmy v Európe a na Slovensku,“ vysvetľuje analytik Slovenskej sporiteľne Matej Horňák.

„Keďže logistika trvá podstatne dlhšie, mnohé európske výrobné firmy vrátane automobiliek už signalizovali obmedzenie výroby pre nedostatok súčiastok,“ dodal Pánis.

Pokles inflácie

Analytik si myslí, že ak sa bezpečnostná situácia v oblasti Červeného mora a Suezského prieplavu nezlepší, zastaví sa u nás, ale aj v ďalších európskych štátoch pokles inflácie a ceny tovarov dovezených z Číny budú skokovo rásť.

„Predpokladám, že keďže americkej armáde sa nedarí spacifikovať alebo eliminovať jemenské útoky, tak tá situácia môže trvať dlhšie. Dokonca to signalizovali aj predstavitelia viacerých prepravných spoločností na čele s MAERSK,“ povedal Pánis.

Situácia na Blízkom východe sa už premietla do cien ropy na burze. Zdražela a s ňou aj nafta a benzín. V súčasnosti sa ich cena blíži k hranici 1,6 eur za liter.

„V súčasnosti sa nezdá, že by sme na konci tunela videli svetlo, že by sa situácia vyriešila, a preto sa dá očakávať, že ceny ropy ešte porastú. Cenovka nad úrovňou 1,60 eur sa stane realitou v najbližších dňoch a týždňoch,“ predpokladá analytik portálu Energie-portal.sk Radovan Potočár.

Zatiaľ však burzy nereagujú na ceny zemného plynu, ktorý sa v oblasti, napríklad v Katare, tiež ťaží. Ako hovorí Radovan Potočár, nevedno dokedy. Dodáva, že v energiách je vývoj trhu so zemným plynom kľúčový.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika