Monštrum, ktoré „pohltí jedno Slnko denne“: Austrálski vedci objavili gigantickú čiernu dieru

Ide o najrýchlejšie rastúcu čiernu dieru.

Austrálski vedci objavili v hlbinách vesmíru gigantickú čiernu dieru. Denne pohltí množstvo hmoty, ktorej ekvivalentom je Slnko. Informoval o tom spravodajský portál CNN. Ide o najrýchlejšie rastúcu čiernu dieru, akú sa doposiaľ podarilo zaznamenať.

„To, že tak rýchlo rastie znamená, že ide o jedného z gigantov vesmíru, fakticky, skutočné ‚monštrum‘. Objav spochybňuje naše poznatky o tom, ako čierne diery vznikajú a ako rastú,“ uviedla pre CNN profesorka fyziky z University of Melbourne Rachel Websterová.

Vesmírny objekt je 17-miliárdkrát väčší a 500-biliónovkrát jasnejší ako Slnko. Ide o najjasnejší vesmírny objekt. Aj napriek svojej rozlohe a rýchlemu rastu na život na Zemi nemá žiadny dosah. „Nachádza sa na odľahlom ‚okraji‘ vesmíru. Absolútne nás neovplyvní,“ skonštatovala Websterová.

Svetlo z tejto čiernej diery cestovalo na zem 12 miliárd rokov, čo by podľa Websterovej mohlo znamenať, že poznatky o vesmíre už môžu byť zastarané. „Ktovie, čo sa s touto čiernou dierou deje teraz,“ dodala vedkyňa.

Kvazar, pomenovaný J0529-4351, videlo Európske južné observatórium už v roku 1980, astronómovia však predpokladali, že ide iba o obyčajnú hviezdu. Ako kvazar ho odborníci klasifikovali minulý rok, na základe pozorovaní z observatórií z Austrálie a čilskej púšte Atacama.

Podľa astrofyzikov Národnej univerzity v Canberre vyzerá kvazar na snímkach ako drobná nenápadná bodka. V skutočnosti je to mimoriadne búrlivé miesto. Rotujúci plyn a hmota z hviezd, ktoré do seba vťahuje čierna diera, pripomínajú veľkolepý kozmický hurikán.