Na hlavný obsah

Kandidáti zatiaľ na seba výraznejšie neútočia. Za vlažnou kampaňou vidia experti viacero faktorov

Zásadnou premennou môže byť taktika favoritov.

Kandidáti zatiaľ na seba výraznejšie neútočia. Za vlažnou kampaňou vidia experti viacero faktorov
Na ilustračnej snímke je Prezidentský palác. Foto: TASR/Tomáš Halász

O prezidentských kandidátoch nie sú mesiac pred prvým kolom volieb zásadnejšie správy. Odborníci sa domnievajú, že za vlažnou kampaňou stojí viacero faktorov.

Tým prvým je, že spoločnosťou doteraz hýbu viac udalosti ako reforma trestných kódexov a nie nadchádzajúce prezidentské voľby. Zásadnou premennou môže byť aj taktika jednotlivých favoritov.

Tí, ktorí obsadzujú prvé dve priečky v doterajších prieskumoch, patria medzi nekonfliktné typy. Odborníci si preto myslia, že tromfy si šetria na kampaň pred druhým kolom.

Prezidentská kampaň je nateraz vlažná, zhodujú sa experti. Favoriti na seba neútočia. A ak áno, tak len veľmi mierne. Rovnako je to aj pri kandidátoch, ktorí priznávajú, že na víťazstvo neašpirujú.

V uplynulých dňoch sa zviditeľnili len Andrej Danko (SNS) a Igor Matovič (hnutie Slovensko), ktorí si posielali štipľavé odkazy cez sociálne siete.

Nekonfliktná taktika jedného z favoritov

Podľa politológa Prešovskej univerzity Michala Cirnera však môže za vlažnú kampaň nekonfliktná taktika jedného z favoritov volieb Petra Pellegriniho (Hlas-SD). Ten na svojich súperov, najmä Ivana Korčoka, výraznejšie nereaguje.

„Súperi musia zvážiť, ako zmeniť nastavenie kampane. Zdá sa, že je nastavená Petrom Pellegrinim a protikandidátom sa to nedarí otočiť,“ povedal Cirner.

Politológ Slovenskej akadémie vied Juraj Marušiak tvrdí, že obaja favoriti kladú na prvé miesto svojho politického marketingu slušnosť. Zrejme z tohto dôvodu nedôjde medzi nimi k ostrejšiemu stretu. Minimálne pred prvým kolom. Útoky však môžu prevziať iní politici.

„Oni sami nebudú vystupovať veľmi agresívne, čo nie je vlastnosťou ani jedného z nich. Môže sa pokojne stať, že strany, ktoré ich nominovali a podporujú ich, niečo vytiahnu,“ uviedol Marušiak.

Stabilizácia voličských základní

Favoriti už stabilizujú svoje voličské základne. „Snažia sa svoj elektorát nejako presvedčiť, aby naozaj prišiel voliť, pretože o to im to zvyšuje šancu, že príde voliť aj v druhom kole,“ vysvetlil riaditeľ prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích.

Za vlažnou kampaňou stoja podľa neho aj peniaze, ktoré môžu jednotliví kandidáti minúť, a to maximálne 500-tisíc eur. Tie si môžu šetriť práve na druhé kolo.

Politológ Gregorij Mesežnikov je presvedčený, že kampaň ovplyvňuje aj celospoločenské dianie. Prezidentské voľby prekrývajú udalosti ako napríklad reforma trestných kódexov.

„Sú udalosti na Slovensku, ktoré prezidentskú kampaň zatieňujú. Stredobodom pozornosti verejnosti sú procesy, ktoré sú súčasťou tohto trendu vo vývoji,“ povedal.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál