Na hlavný obsah

Mesto Bratislava a rezort kultúry sa stále nedohodli na električkovej trati popred SND

Hlavné mesto tvrdí, že už ďalej nemôže na ministerstvo čakať.

Mesto Bratislava a rezort kultúry sa stále nedohodli na električkovej trati popred SND
Na snímke muž s kočíkom kráča cez prázdne Župné námestie v Bratislave počas celoštátneho lockdownu. Foto: TASR/Jakub Kotian

Mesto Bratislava a ministerstvo kultúry sa stále nedohodli na trase električky pri novej budove Slovenského národného divadla (SND). Tá mala podľa pôvodného návrhu viesť pred novou budovou SND. Magistrát pristúpil aj ku kompromisu a navrhol k trase električky vedúcej po Pribinovej ulici doplniť dodatočnú obchádzku okolo divadla. Samospráva tvrdí, že aj keď zatiaľ nezískala súhlas ministerstva k tomuto riešeniu, proces prípravy novej električkovej trate sa už nemôže odkladať.

Mesto v najbližších dňoch predloží do procesu zmien a doplnkov územného plánu kompromisnú trasu a diskusia s rezortom kultúry sa presunie do územno-plánovacieho procesu.

Na pôvodnom návrhu viedla trasa po Pribinovej priamo pred budovou SND, nový kompromisný návrh vytvára slučku okolo budovy. Foto: Bratislava/koláž RTVS
Foto: Bratislava/koláž RTVS

„Vo výsledku postavíme tú trať, s ktorou bude súhlasiť ministerstvo ako vlastník pozemkov. Magistrát zároveň zriadil medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu na vyhodnotenie najvhodnejšieho technického riešenia trate, ktoré zamedzí negatívnym dosahom na divadlo,“ informovala hovorkyňa Bratislavy Katarína Rajčanová.

Zmeny a doplnky územného plánu sú územnoplánovacím podkladom, aby sa mohli začať skúmať navrhnuté trasy. Samotné štandardné povoľovacie konanie nasleduje až za nimi.

Možností bolo pôvodne sedem

Magistrát pri posudzovaní najvhodnejšej trasy električky cez nové centrum ešte pred spustením procesu zmien a doplnkov územného plánu z odborného hľadiska vyhodnotil sedem možných trás.

Najlepšia sa podľa mesta ukázala trasa po Pribinovej ulici pred novou budovou SND, po Košickej a Miletičovej ulici s napojením na električkové trate na Záhradníckej a Šafárikovom námestí. Zvyšné posudzované trasy čelili zásadným prekážkam, napríklad z hľadiska negatívnych dosahov na dopravu, pre majetkovoprávne vzťahy či pre iné technické prekážky.

„Trasa po Dostojevského rade – Landererovej – Čulenovej – Pribinovej, ktorú ministerstvo najnovšie komunikovalo ako nimi preferovanú, je rovnako nerealizovateľná,“ uviedla Rajčanová.

Výhrady ministerstva a SND voči trase po Pribinovej sa týkali možných negatívnych vplyvov hluku a vibrácií z trate na vnútorné priestory divadla či dosahov na verejný priestor pred divadlom. Samospráva preto zriadila odbornú pracovnú skupinu, ktorá má vyhodnotiť najvhodnejšie technické riešenie trate.

„Ministerstvo aj SND do tejto pracovnej skupiny, ktorá v piatok (6. 11.) prvýkrát zasadá, nominovalo svojich zástupcov. Bez vyhovujúceho technického riešenia sa o výstavbe električkovej trate pred divadlom nebude ďalej uvažovať,“ deklaruje Rajčanová. Mesto je však stále presvedčené, že električka po Pribinovej môže skvalitniť tento verejný priestor. „Nároky na dopravu v Novom centre, kde sa v najbližších rokoch bude pohybovať až 200 tisíc ľudí denne, budú obrovské a nová električková trať je jediné vhodné riešenie,“ dodáva mesto.

To, že budúca električková trať v zóne Chalupkova povedie aj popred novú budovu SND po Pribinovej ulici, oznámil primátor Bratislavy Matúš Vallo koncom októbra 2019. Argumentoval tým, že sa po analýze javí tento variant ako najlepší. Spustenie trate po výstavbe predpokladal minulý rok magistrát v roku 2024.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny