Na hlavný obsah

Národná diaľničná spoločnosť v reakcii na zistenia kontrolného úradu podá trestné oznámenia

Týkajú sa pochybení z minulosti.

Národná diaľničná spoločnosť v reakcii na zistenia kontrolného úradu podá trestné oznámenia
Logo Národnej diaľničnej spoločnosti. Foto: TASR

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podá pre pochybenia z minulosti niekoľko trestných oznámení. Reaguje tak na zistenia Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, ktorý zistil nezrovnalosti vo verejných obstarávaniach aj cenách niektorých prác a stavieb.

Dopravný analytik hovorí, že štátna diaľničná akciovka sa musí naučiť efektívne spravovať investičné projekty a pri obstarávaniach nepozerať vždy len na cenu, ale v prvom rade na kvalitu. Téme sa venoval redaktor RTVS Oto Váhovský.

Niekoľko trestných oznámení zo strany NDS v súvislosti s tendrami z minulosti, či vyšetrovanie políciou. To je reakcia štátnej diaľničnej na kontroly NKÚ z minulého týždňa, pri ktorých našli viaceré pochybenia.

Predbežne vyčíslená škoda, čiže takzvané neoprávnené výdavky za eurofondové projekty, je vyše 40 miliónov EUR. O ďalších 80 miliónov, taktiež z eurofondov, by štát mohol prísť pri diaľničných stavbách na severe Slovenska, ktoré meškajú.

„NDS tiež realizovala zákazky s nízkou hodnotou. Ich rozdelením sa tak vyhla prísnejšiemu postupu verejného obstarávania. Kontrolný úrad zistenia odstúpi polícii, úradu pre verejné obstarávanie a vládnemu auditu,“ uviedla hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Nové vedenie NDS zistilo viacero zlyhaní

NDS priblížila, že NKÚ oslovili práve na podnet nového vedenia spoločnosti v roku 2020. Aj pri internej kontrole zistili viacero zlyhaní z minulosti. Zle bol podľa vedenia nastavený aj samotný systém, keď napríklad pri zákazkách do 70 000 eur rozhodovali oblastní manažéri NDS bez tendrov.

Terajší predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa hovorí aj o zlom hospodárení minulého vedenia spoločnosti.

„Napríklad likvidácia motorestu na Záhorí, kde boli absolútne fiktívne faktúry, vymyslené, nadhodnotené. Keď vidím, že sa tam niečo urobí za 10 000 a vyfaktúrovaných je sto, prepáčte, niečo mi tam hrubo nesedí,“ povedal Tlapa.

Analytik vidí problém v uprednostňovaní ceny pred kvalitou

Dopravný analytik Jozef Drahovský vníma za najväčší problém diaľničiarov zlý manažment dopravných stavieb z minulosti, no aj skutočnosť, že pri verejnom obstarávaní sa v prvom rade hľadí na cenu a nie na kvalitu.

„To spôsobí, že dodá sa najhoršia kvalita za najnižšiu cenu a niekedy tá kvalita je taká zlá, že keď sa dielo uvedie do prevádzky, zistí sa, že nevyhovuje a musí sa to prerábať,“ uviedol analytik pre Rádiožurnál na Rádiu Slovensko.

NDS za posledný rok zrušila pre rôzne podozrenia vyše stovku tendrov a pracuje na zmenách v systéme verejného obstarávania. V blízkej budúcnosti sľubuje aj viacstupňovú finančnú kontrolu a efektívnejšie nákupy techniky. Do desiatich dní sú povinní informovať NKÚ o návrhoch opatrení, ktoré následne do 10. januára budúceho roka musia aj aplikovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko