Na hlavný obsah

Reklama na alkohol cieli v online priestore na mladých ľudí, varuje štúdia WHO

Deje sa tak predovšetkým v Afrike a Južnej Amerike.

Reklama na alkohol cieli v online priestore na mladých ľudí, varuje štúdia WHO
Logo Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) v Ženeve. Foto: TASR/AP

Reklama výrobcov alkoholu sa v online prostredí čoraz častejšie zameriava na mladých ľudí. Je schopná obchádzať reguláciu, ktorá sa v súvislosti s problematickým marketingom uplatňuje na úrovni štátov. Vyplýva to zo zverejnenej štúdie Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO).

WHO vyzvala vlády, aby spolupracovali a tento jav zastavili rovnako, ako predtým medzinárodná spolupráca pomohla výrazne znížiť spotrebu tabakových výrobkov. Obmedzili sa vtedy miesta ich predaja aj reklama na ne, uviedla agentúra DPA.

Alkohol ako príčina úmrtí

Podľa odhadov WHO zomrú na svete každý rok tri milióny ľudí v súvislosti s pitím alkoholu, čo predstavuje päť percent všetkých úmrtí. Tento podiel je obzvlášť vysoký vo vekovej skupine 20 až 39 rokov, v ktorej s alkoholom súvisí dokonca vyše 13 percent úmrtí.

Lepšie chránení by mali byť predovšetkým maloletí. Zo štúdií vyplýva, že ak začnú piť alkohol v ranom veku, existuje vysoké riziko, že tak budú robiť aj v dospelosti.

„Napriek jasným zdravotným rizikám je kontrola marketingu spojeného s alkoholom oveľa slabšia ako pri iných psychotropných látkach. Lepšia, dobre vymáhaná a dôslednejšia regulácia alkoholového marketingu by zachránila či zlepšila životy mladých ľudí na celom svete,“ uviedol šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Mladí sú terčom online marketingu

Mladá populácia je terčom online marketingu výrobcov alkoholu predovšetkým v Afrike a Južnej Amerike. Výrobcovia tu využívajú možnosti, ktoré im ponúka analýza správania ľudí na internete.

Niektoré spoločnosti napríklad inzerujú rovnaký výrobok s rôznymi sloganmi: Ľuďom s konzervatívnymi názormi sa zobrazujú reklamy so zameraním na tradičné hodnoty, naopak ľuďom, ktorí radi skúšajú niečo nové, sa zobrazujú reklamy zdôrazňujúce inovácie.

Alkoholové firmy sa tiež čoraz častejšie zameriavajú na súťaže v počítačových hrách, ktoré nepoznajú štátne hranice. Vďaka streamovacím službám sa tiež celosvetovo rýchlo šíri umiestňovanie produktov vo filmoch či seriáloch. Podľa jednej štúdie bol alkohol obsiahnutý takmer v polovici zo 100 komerčne najúspešnejších amerických filmov v rokoch 1996 až 2015.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet