Na hlavný obsah

Majú zodpovednosť za tisíce ľudských životov. Ukážeme vám, ako vyzerá práca riadiaceho letovej prevádzky

Na Slovensku je ich nedostatok.

Majú zodpovednosť za tisíce ľudských životov. Ukážeme vám, ako vyzerá práca riadiaceho letovej prevádzky
Riadiace centrum letovej prevádzky. Foto: RTVS

Riadiaci letovej prevádzky majú zodpovednosť za stovky až tisícky ľudských životov. Zo zeme a na diaľku sa starajú najmä o to, aby sa lietadlá vo vzduchu nezrazili. Objem leteckej dopravy však každým rokom narastá, a to aj nad naším územím, no letových prevádzkarov máme nedostatok. Ukážeme vám, ako vyzerá ich práca a aj výcvik.

Svetoznámy radar na sledovanie letov nedávno zaznamenal vo vzduchu takmer 135-tisíc komerčných letov počas jedného dňa. V histórii komerčného lietania ide zatiaľ o rekord. V jednom momente bolo vo vzduchu viac ako 20-tisíc lietadiel. Slovenským vzdušným priestorom z nich prechádza iba zlomok.

„Momentálne sa pohybujeme v počte niekde okolo dvetisíc letov za 24 hodín. Niekedy je to viac, niekedy je to menej,“ priblížil špecialista na bezpečnosť Pavol Sovák z Letových prevádzkových služieb SR.

Práci riadiacich letovej prevádzky sa v spravodajstve RTVS venoval redaktor Radoslav Šebo:

O ich bezpečnosť a najmä to, aby sa lietadlá v takýchto počtoch vo vzduchu navzájom neohrozili, sa starajú riadiaci letovej prevádzky. S pilotmi lietadiel komunikujú na diaľku cez špeciálne frekvencie. Sú to práve tie, pre ktoré by sme si mali v lietadle mobily prepnúť do letového režimu, aby sme ich ničím nerušili.

„Odovzdávajú si informácie o polohe, výške. Riadiaci má k dispozícii aj nejaké prehľadové zariadenie a podľa toho vidí lietadlo, kde sa nachádza. Podľa toho mu dáva príkazy, ako má ďalej pokračovať v lete,“ vysvetlil Sovák.

Mimoriadne náročná práca

Práca pre letový dispečing je mimoriadne náročná. Začína sa vo výcvikovom stredisku, samotný výcvik trvá niekedy dva aj tri roky. „Žiaci musia prechádzať určitými výcvikovými fázami. Cvičenia sú rôzne vytvorené, čo sa týka náročnosti, a tak ďalej. Čiže určite je to náročné,“ uviedol pilot Martin.

Martin vyštudoval v Košiciach leteckú fakultu a dnes je pilotom. Pôsobí však aj vo výcvikovom stredisku ako tzv. pseudopilot simulovaných letov, na ktorých sa učia budúci riadiaci letovej prevádzky. K letectvu ho inšpirovali letecké katastrofy.

Takýchto kľúčových ľudí má slovenská letová prevádzka nedostatok. Problémom tak nie je ani nezáujem, ako vysoké požiadavky na prijatie. Bezpečnosť letovej prevádzky však aj napriek podstavu ohrozená nie je. Riadiaci letovej prevádzky odhadujú, že tento rok odriadia viac ako pol milióna letov ponad naše územie.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko