Na hlavný obsah

Internet môžu pred voľbami ovládnuť falošné videá známych osobností. RTVS zisťovala, ako sa dajú rozpoznať

Na problém upozornil Národný bezpečnostný úrad.

Internet môžu pred voľbami ovládnuť falošné videá známych osobností. RTVS zisťovala, ako sa dajú rozpoznať
Deepfake videá sa môžu pred voľbami šíriť na internete. Foto: RTVS

Na internete môžu kolovať rôzne videá známych osobností, s ich tvárou a hlasom, a to aj napriek tomu, že také video nikdy nenakrútili. Reč je o takzvaných deepfake videách. Ich princípom je napodobňovanie človeka vo virtuálnom svete. Na tento problém upozorňuje Národný bezpečnostný úrad (NBÚ).

Vďaka umelej inteligencii existujú programy, v ktorých môže autor vytvoriť video s tvárou a hlasom známej osobnosti, cez ktorú bude šíriť falošný odkaz.

„Cieľom takýchto videí je verejná diskreditácia známej osoby a poškodenie jej mena,“ priblížila rozvojová koordinátorka Slovenskej debatnej asociácie Diana Bulganová.

Deepfake videám sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Karolína Janečíková:

Na tento problém upozorňuje Národný bezpečnostný úrad v súvislosti so septembrovými voľbami. „Deepfake video sa môže využiť na to, že sa bude šíriť nejaký odkaz, ktorý môže napríklad nejako zasiahnuť do predvolebnej kampane, alebo len využiť zmätenosť ľudí v pretlaku informácií,“ vysvetlil hovorca úradu Peter Habara.

Princíp takejto technológie funguje na sociálnych sieťach už pár rokov v podobe filtrov. Na vytvorenie deepfake videa niekedy postačí len kvalitná fotografia tváre.

„Dá sa tam domodelovať rôzne svetlo, farebnosť a rôzne ďalšie veci, ktoré dokáže učiaci sa algoritmus vyčítať z toho prostredia,“ pokračoval pedagóg Katedry digitálnych hier, FMK UCM v Trnave Michal Kabát.

Deepfake video sa dá rozpoznať

Pre ľudí môže byť často náročné z videa odčítať, či ho vytvorili umelo. Kľúčová je najmä kvalita videa. NBÚ informuje ľudí, aké náznaky si majú vo videách všímať. „Napríklad tváre nemajú takú prirodzenú mimiku. Často ide o neostrý obraz, nehovoriac o tom, že tam môžu vložiť robotický hlas,“ uviedol Habara.

„Alfou a omegou je vždy overenie zdroja. Treba pri takýchto videách zadať aj do vyhľadávača kľúčové slová, či už o tejto udalosti informovali nejaké iné seriózne médiá,“ dodala Bulganová. Odborníci odporúčajú ľuďom používať rôzne aplikácie, ktoré dokážu rozpoznať, či ide o autentické video.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko