Na hlavný obsah

Štáty EÚ schválili emisnú normu Euro 7, Slovensku sa podarilo presadiť zmiernenie kritérií

Zmierni sa prísnosť noriem a predĺži sa čas ich zavádzania.

Štáty EÚ schválili emisnú normu Euro 7, Slovensku sa podarilo presadiť zmiernenie kritérií
Ilustračná snímka. Foto: TASR/DPA

Slovensku a siedmim ďalším štátom EÚ sa v pondelok (25. 9.) v Bruseli podarilo presadiť pozíciu k nariadeniu Euro 7, ktorá zmierňuje a časovo predlžuje prísne kritériá presadzované Európskou komisiou. Po zasadnutí Rady EÚ pre konkurencieschopnosť to uviedol štátny tajomník ministerstva hospodárstva Peter Švec.

Švec spresnil, že Slovensko podporilo pozíciu Rady EÚ, takzvané všeobecné smerovanie k nariadeniu o emisnej norme Euro 7. V skupine ôsmich štátov pod vedením Česka (Bulharsko, Francúzsko, Maďarsko, Poľsko, Rumunsko a Taliansko) presadilo takú mieru kompromisu, že tá norma je prijateľná aj pre automobilový priemysel. Kompromisný návrh presadzovalo aj španielske predsedníctvo v Rade EÚ.

„Vo svojom príhovore som pripomenul, že automobilový priemysel na Slovensku tvorí významnú časť hrubého domáceho produktu. A tiež takmer polovicu nášho exportu. Toto je dôvod, prečo sme boli veľmi aktívni v skupine ôsmich štátov pri hľadaní čo najpragmatickejšieho riešenia. Tak, aby emisná norma Euro 7 nepoškodila automobilový priemysel. Ale taktiež nepredražila najmä malé vozidlá pre budúcich zákazníkov. Zároveň aby myslela na životné prostredie,“ vysvetlil Švec.

Nemecko sa hlasovania zdržalo

Potvrdil, že v skutočnosti to znamená zmiernenie prísnosti noriem, ktoré pôvodne predložila eurokomisia, a aj predĺženie času ich zavádzania. Spresnil, že prijatá pozícia Rady ministrov de facto znamená návrat k emisnej norme Euro 6. Predĺženie termínov uplatňovania normy ich robí realistickejšími a prijateľnejšími pre automobilový priemysel.

Podľa jeho slov sa niektoré štáty zdržali hlasovania, aj Nemecko, lebo chceli, aby ustanovenia normy Euro 7 boli oveľa prísnejšie. „Ide o veľmi citlivú a niekoľkomesačnú diskusia, aj preto sa kompromis hľadal ťažšie. Môžeme však povedať, že sa to podarilo a mohli sme s čistým svedomím zaň zahlasovať,“ opísal situáciu.

Švec upozornil, že prijatú pozíciu dopredu odkonzultovali s predstaviteľmi automobilového priemyslu tak, aby sa to riešenie dalo technicky prijať pre automobilky a aby vychádzalo v ústrety cieľom EÚ v oblasti ochrany životného prostredia.

Pozícia Rady EÚ neznamená koniec legislatívneho procesu normy Euro 7, keďže svoje stanovisko musí ešte vyjadriť Európsky parlament a potom obe inštitúcie budú rokovať o konečnej podobe nariadenia. „Stále je priestor našu pozíciu posilňovať a ustrážiť to, aby sa dosiahol kompromis a dodržal sa aj vo finálnej podobe nariadenia,“ odkázal Švec.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika