Na hlavný obsah

Rodina sa presťahovala do úsporného domu, po druhom roku bývania však mala takmer štvortisícový nedoplatok za elektrinu

Dôvod vysokej spotreby zákazníka dodávateľ napokon objavil.

Rodina sa presťahovala do úsporného domu, po druhom roku bývania však mala takmer štvortisícový nedoplatok za elektrinu
Na archívnej snímke človek ukazuje na elektromer. Foto: TASR

Odberatelia energií si na základe vyúčtovania za uplynulé obdobie môžu nastaviť optimálnejšie zálohové platby alebo popremýšľať, kde ušetriť. Mladá rodina sa presťahovala do nového, energeticky úsporného domu. Po druhom roku bývania však mala nedoplatok za elektrinu vo výške niekoľko tisíc eur .

V novostavbe mladej rodiny vo Vrábloch všetko funguje na elektrinu. Pri troch malých deťoch sa v domácnosti varí, perie a v zime elektrinou i vykuruje. Aby ušetrili, na ohrev vody využívajú slnečnú energiu.

Na enormnú energetickú spotrebu sa pozrela redaktorka RTVS Monika Mannová:

Pri nedávnom vyúčtovaní spotreby im dodávateľ elektriny vyčíslil nedoplatok vo výške takmer 4000 eur. Tento dom podľa nich urobil spotrebu 26 420 kWh za celý rok. Majiteľ domu Andrej Harčarufka uviedol, že pristúpil k reklamáciám.

„V prípade, že zákazník má pochybnosti, že jeho elektromer nemeria správne, je možné vykonať štátnu skúšku, túto skúšku vykonáva nezávislý orgán – Slovenský metrologický ústav,“ vysvetlila hovorkyňa Západoslovenskej energetiky Michaela Dobošová.

Prístroj skontrolovali za ďalší poplatok

Merací prístroj skontrolovali, výsledkom však bolo, že meria správne. „Sumu za meranie teda musím zaplatiť ja. To je ďalších 120 eur,“ sťažoval sa majiteľ.

Dôvod vysokej spotreby zákazníka dodávateľ napokon objavil. „Tento problém vznikol kvôli tomu, že zákazník zle zadal v rámci samoodpočtu údaj ohľadom spotreby. Namiesto 14-tisíc kWh zadal údaj 1400 kWh. Nasledujúci rok zadal údaj už správny, išlo o kumulovanú spotrebu za dva roky,“ uviedla hovorkyňa ZSE.

V tomto prípade za vysoký nedoplatok mohla len posunutá desatinná čiarka v odpočte. Pri podozrení, že vaša spotreba nie je reálna a vylúči sa chyba elektromera, odborníci radia preveriť aj ďalšie okolnosti.

„Na výšku faktúry môže mať vplyv aj istič, ktorý má zákazník nainštalovaný, niekedy je zbytočne predimenzovaný, takže si zákazník platí za väčší rezervovaný výkon,“ povedal Pavol Regec zo Slovenského metrologického ústavu.

Ak má zákazník dojem, že jeho sťažnosť nebola zo strany dodávateľa elektriny dostatočne prešetrená, môže požiadať o pomoc aj ombudsmana distribučnej spoločnosti.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny