Na hlavný obsah

Mladým robí problém kritické myslenie či overovanie informácií, zlepšili sa však v práci s internetom

Ukázali to výsledky dvanásteho ročníka IT Fitness Testu.

Mladým robí problém kritické myslenie či overovanie informácií, zlepšili sa však v práci s internetom
Ilustračná snímka žiaka pracujúceho na tablete. Foto: RTVS

Žiaci a študenti excelovali v práci s internetom. Horšie výsledky dosiahli v kritickom myslení a komplexných úlohách. Ukázali to výsledky dvanásteho ročníka IT Fitness Testu. Ide o najväčšie testovanie počítačových zručností. Zapojilo sa doň takmer 150-tisíc ľudí z piatich krajín.

Žiaci a študenti sa výrazne zlepšili v práci s internetom aj so sociálnymi sieťami. „Ja sa snažím so žiakmi pracovať s údajmi, pracovať s tabuľkami, textami, aby ich vedeli vyhodnocovať,“ priblížil učiteľ informatiky Ján Pašut.

Aj napriek tomu sa ukazuje, že mladým robia problém čítanie s porozumením či overovanie informácií.

„Považujeme za dôležité, aby absolvent základnej školy dokázal používať štandardné nástroje ako textový procesor, aby vedel písať, čítať, počítať pomocou nástrojov, ktoré mu počítač poskytuje, aby mohol efektívne študovať na strednej škole,“ povedal prvý podpredseda IT Asociácie Slovenska Mário Lelovský.

Zamestnávatelia hovoria, že mnohí absolventi nie sú stále dobre pripravení do praxe. Apelujú preto na školy. „Ak absolvent alebo budúci zamestnanec aj je šikovný vo svojom odbore, ale nedokáže spracovať výkaz, urobiť tabuľku či vyhodnotiť svoju činnosť, tak je to veľký problém“ skonštatoval Lelovský. Dodal, že za posledné roky museli zamestnávatelia ustúpiť z nárokov.

Na výsledky najväčšieho testovania počítačových zručností sa v Správach RTVS pozrela redaktorka Barbora Škulová:

Žiaci nemajú dosť informatiky

Učitelia vidia problém aj v tom, že žiaci nemajú dosť informatiky. „Hodiny informatiky by určite mali byť, nie sú do maturitného ročníka. Ono to končí v druhom ročníku na strednej škole,“ priblížila učiteľka informatiky Agáta Rarogiewiczová.

Ministerstvo školstva chce zistené nedostatky v školách postupne odstraňovať. „Komunikujeme s pedagogickými fakultami, aby sme vedeli pripraviť budúce generácie na to, čo ich čaká aj v rámci umelej inteligencie s rôznymi zmenami na trhu práce,“ priblížil štátny tajomník rezortu školstva Slavomír Partila.

Napriek problémom sú slovenské deti na tom v digitálnych zručnostiach stále lepšie, ako napríklad žiaci z Ukrajiny, Česka, Maďarska a Poľska, ktorí v IT Fitness teste zaostali.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko