Na hlavný obsah

Bankoví podvodníci majú stále navrch. Používajú overené metódy, ako ľudí obrať o peniaze

Banky sa snažia šíriť osvetu.

Bankoví podvodníci majú stále navrch. Používajú overené metódy, ako ľudí obrať o peniaze
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Tzv. bankoví podvodníci chceli vylákať od ľudí asi 12 miliónov eur. Také sú predbežné údaje Slovenskej bankovej asociácie za prvý polrok minulého roka. Podvodníkov vystupujúcich v mene bánk pribúda. Finančné domy spájajú sily a varujú pred ich najčastejšími praktikami.

„Váš online účet je dočasne zablokovaný z dôvodu podozrivej aktivity. Prihláste sa a overte svoje informácie.“ O podvode tohto typu sme v spravodajstve informovali ešte pred dvoma rokmi. Išlo o podvodnú SMS-ku. Odvtedy takýchto pokusov pribúda.

„Podvodníci majú stále navrch. Nové trendy, nové technológie. Banky sa snažia veľmi intenzívne držať krok s podvodníkmi, ale slabým článkom je vždy klient,“ uviedla manažérka pre oblasť bezpečnosti Slovenskej bankovej asociácie Monika Bodnár.

Metódam, ktoré podvodníci používajú v online priestore zisťoval v reportáži v Správach RTVS redaktor Radoslav Šebo:

Najčastejšou formou, ako sa podvodníci snažia obrať ľudí o peniaze, je stále tzv. phishing. „Príde vám SMS alebo e-mail, kde sa snažia podvodníci od vás vylákať prihlasovacie údaje do elektronického bankovníctva alebo čísla karty,“ Vysvetlil riaditeľ bezpečnosti Slovenskej sporiteľne Ján Adamovský.

Ako pokračoval Robert Dékány z prevencie podvodov Tatra Banky, podvodník má takto plný prístup k internetbankingu alebo k mobilnej aplikácii klienta banky.

„A títo podvodníci potom prostredníctvom týchto zariadení realizujú podvodné platby. Banka má systémy, pomoc ktorých monitoruje všetky operácie klienta,“ pokračoval vedúci oddelenia prevencie podvodov VÚB Radomír Adamkovič.

„Ktoré dokážu nájsť neobvyklosť alebo neštandardné správanie, miesto, lokáciu toho klienta v kombinácii s tou danou transakciou,“ uviedol Dékány.

„V prípade, že zistí nejaké anomálie, snažíme sa tieto transakcie zablokovať a overiť s klientom. Úspešnosť operácií závisí od typu podvodu. Pri phisingoch sme výrazne úspešnejší,“ podotkol Adamkovič.

Klienti majú konať okamžite.

Zástupcovia jednotlivých bánk klientom, ktorí zistili, že sa stali obeťami podvodu, odporúčajú, aby sa na svoju banku obrátili okamžite. Zvýši to tak šancu, že sa k strateným peniazom vrátia.

„Pokiaľ prešla ešte veľmi krátka doba od toho, čo som realizoval nejakú podvodnú transakciu alebo v mojom mene podvodník realizoval transakciu, je šanca, že dôjde k záchrane finančných prostriedkov,“ dodal Adamovský.

Odborníci z oblasti bankovníctva pripomínajú, že banky od klientov žiadne citlivé údaje ani o platobnej karte, ani o prístupových údajoch do elektronického bankovníctva nevyžadujú. Tieto údaje o svojich klientoch totiž majú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko