Na hlavný obsah

Prieskumy predpovedajú tesný výsledok druhého kola. Pred prvým kolom to tak nebolo

Pozreli sme sa na prieskumy agentúr pred prvým a pred druhým kolom volieb.

Prieskumy predpovedajú tesný výsledok druhého kola. Pred prvým kolom to tak nebolo
Sprava prezidentskí kandidáti Ivan Korčok a Peter Pellegrini. Foto: SITA/Milan Illík, koláž RTVS

Pred druhým kolom prezidentských volieb poukazujú prieskumy agentúr na veľmi tesný duel Ivana Korčoka a Petra Pellegriniho. Kandidátov v nich oddeľujú, či už v prospech jedného, alebo druhého, čísla na úrovni štatistickej odchýlky.

Podľa prieskumu agentúry MEDIAN SK pre RTVS by zvíťazil Peter Pellegrini, ktorý by získal o 2,2 percenta hlasov viac ako Ivan Korčok (48,9 percenta). Podobný výsledok ukázal aj prieskum agentúry FOCUS pre televíziu Markíza, kde by kandidátov, v prospech Pellegriniho, delilo 1,6 percenta.

Najtesnejší duel ukázal prieskum agentúry IPSOS pre Denník N. Obaja kandidáti by získali takmer identickú podporu, respondenti favorizovali Korčoka len s rozdielom 0,2 percenta.

Agentúra NMS Market Research, ktorá robila prieskum pre denník SME, namerala najväčší rozdiel medzi kandidátmi spomedzi prieskumov pred druhým kolom. Víťazom volieb by sa stal Ivan Korčok. Peter Pellegrini by na prvenstvo strácal 3,4 percenta.

Prieskumy napovedajú, že výsledok volieb môže byť veľmi tesný a každý z prieskumov ráta so štatistickou odchýlkou. Pri takto tesných výsledkoch sa preto nedá presne predpovedať, ktorý z kandidátov v preferenciách naozaj vedie. Navyše, polovica prieskumov favorizuje Ivana Korčoka, pričom druhá polovica Petra Pellegriniho.

Rozdiely boli pred prvým kolom väčšie

Agentúry zisťovali podporu kandidátov v druhom kole aj v rámci merania preferencií pred prvým kolom prezidentských volieb. Vtedy však prieskumy ukazovali väčšie rozdiely, než je tomu tesne pred druhým kolom. Navyše všetky ukázali prevahu voličov Petra Pellegriniho.

Pri poslednom prieskume agentúry IPSOS pred prvým kolom vyjadrilo podporu v druhom kole Petrovi Pellegrinimu o deväť percent viac respondentov ako Ivanovi Korčokovi. Teraz agentúra namerala rozdiel medzi kandidátmi na úrovni desatinných čísel v prospech Korčoka.

NMS Market Research pred prvým kolom predpovedala veľmi tesný súboj v druhom kole, ktorý sa najviac podobal výsledkom najnovších prieskumov. Podľa merania, ktorého výsledky zverejnili 20. marca, by sa prezidentom stal Peter Pellegrini, a to s náskokom 1,8 percenta. Podobné hodnoty nameral najnovší prieskum agentúry FOCUS.

Agentúra FOCUS pred prvým kolom poukazovala na jasný náskok Petra Pellegriniho v druhom kole. Zvíťazil by s náskokom 12 percent pred Ivanom Korčokom. Žiadny z aktuálnych prieskumov takýto rozdiel medzi kandidátmi nenameral.

Prieskum MEDIAN SK pred prvým kolom ukázal, že by druhé kolo volieb vyhral Peter Pellegrini, a to s náskokom 5,8 percenta. Ide o údaje z prieskumu zverejneného 15. marca, keďže prieskum z volebnej noci neuvádzal údaje o druhom kole. Jej najnovší prieskum taktiež mierne favorizuje Pellegriniho, Ivan Korčok by však zaostával už len o 2,2 percenta.

Prieskumom agentúr pred druhým kolom prezidentských volieb sa v Správach RTVS venoval redaktor Oliver Remiáš:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko