Na hlavný obsah

Vzniknú desiatky kilometrov nových cyklotrás. Nie na rekreáciu, ale na cesty do práce či školy

Cieľom európskych peňazí je podpora zelenej ekonomiky.

Vzniknú desiatky kilometrov nových cyklotrás. Nie na rekreáciu, ale na cesty do práce či školy
Na snímke cyklotrasa. Foto: RTVS

Z plánu obnovy idú prvé peniaze na budovanie nových alebo rekonštrukciu súčasných cyklotrás. Spolu ide o 80 kilometrov, na ktoré ministerstvo dopravy vyčlenilo 30 miliónov eur. Nesmú slúžiť na rekreáciu, ale v prvom rade na cesty do práce, školy alebo domov.

Vo výzve uspeli mestá ako napríklad Trnava, Nitra, Šaľa, Čadca, Ružomberok, Brezno či Košice. Osemstotisíc eur dostane aj hlavné mesto, ktoré už vybudovalo cyklochodníky na Račianskej a Kutlíkovej ulici a na Vrakunskej ceste.

Téme sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor RTVS Marián Kukelka:

„Ide o projekty, ktoré už sú zrealizované. Realizácia prebehla ešte v roku 2022. Pri týchto projektoch nám budú financie preplatené,“ uviedla hovorkyňa bratislavského magistrátu Dagmar Schmucková.

Oprávnenými žiadateľmi boli mestá nad 20-tisíc obyvateľov, združenia obcí či samosprávne kraje. Maximálny príspevok na jeden kilometer cyklotrasy bol 500-tisíc eur.

„Je tam 25 projektov za 30 miliónov eur a 80 kilometrov nových cyklotrás. Už v najbližších týždňoch bude ďalšia výzva,“ hovorí minister dopravy Pavol Lančarič.

Ľahšia cesta bicyklom do práce či do školy

Pri vyhodnotení prihlásených projektov malo ministerstvo dôležitú podmienku. „To je novinka, že ministerstvo dopravy nepodporuje projekty, ktoré sú cyklo-turistické a slúžia na voľnočasové aktivity, ale tie, ktoré slúžia na dochádzku za prácou alebo do škôl,“ priblížil generálny riaditeľ Sekcie stratégie dopravy Rastislav Cenký.

Národný cyklokoordinátor Peter Kľučka vysvetľuje, že takto je cieľom európskych peňazí podpora zelenej ekonomiky.

„Aby ľudia nielen začali uvažovať, aby nechali auto doma a išli do práce, do školy, za povinnosťami, na bicykli. Ale aby to aj tak skutočne urobili, a aby to bolo po bezpečných trasách. Aby nadväzovali aj na zastávky verejnej osobnej dopravy, predovšetkým železničnej dopravy,“ hovorí Kľučka.

Na podporu cyklodopravy je v pláne obnovy vyčlenených 85 miliónov eur. Pôvodne to však bolo 105 miliónov. „Slovensko vďaka lepším hospodárskym výsledkom v rokoch 2020 a 2021 dostane z plánu obnovy o viac ako 300 miliónov eur menej. Tým pádom došlo ku krátenie niektorých investícií,“ vysvetlila vicepremiérka pre plán obnovy Lívia Vašáková.

Do roku 2026 by mali eurofondy podporiť výstavbu viac ako 160 kilometrov cyklotrás.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál