Na hlavný obsah

O prvé skúsenosti s využitím európskych peňazí pri inkluzívnom vzdelávaní sa môže podeliť škola v Chorvátskom Grobe

Na túto oblasť je z plánu obnovy vyčlenených 210 miliónov eur.

O prvé skúsenosti s využitím európskych peňazí pri inkluzívnom vzdelávaní sa môže podeliť škola v Chorvátskom Grobe
Ilustračná snímka budovy základnej školy. Foto: RTVS

Uľahčiť vzdelávanie zdravotne a sociálne znevýhodneným deťom. Aj to je jedným z cieľov plánu obnovy. O prvé skúsenosti s využitím európskych peňazí pri inkluzívnom vzdelávaní sa môže podeliť škola v Chorvátskom Grobe. Školská zdravotníčka tam pomáha nielen s ošetrovaním odrenín.

Základnú a materskú školu na Javorovej aleji na predmestí Bratislavy navštevuje viac ako 700 detí. Nie všetky z nich sa môžu tešiť stopercentnému zdravotnému stavu.

Škole v Chorvátskom Grobe sa venoval redaktor RTVS Vladimír Amrich:

„Máme žiakov – ako aj každá iná škola – s rôznymi zdravotnými znevýhodneniami. Čiže od cukrovky až po deti po onkologických ochoreniach,“ spresnila riaditeľka ZŠ s materskou školou, Javorová alej, Silvia Hikkerová

Štatistiky ukazujú, že deti so zdravotným alebo sociálnym znevýhodnením opakujú ročník častejšie ako ostatní žiaci. V rámci plánu obnovy sú preto určené aj financie na vytváranie podporných tímov, napríklad školských zdravotníkov.

„Ráno chodievam do škôlky, skontrolovať decka. Spraviť taký filter bežný a potom v podstate sa tu tak motkám celý deň. Ak je nejaký úraz, tak riešim úrazy, bolesti brucha, bolesti hlavy, diabetikov máme. Tak často tieto deti, tie menšie, si zabudnú napríklad mobil a rodičia volajú, že treba skontrolovať cukor alebo pomôcť pichnúť inzulín, lieky. Čiže učitelia vlastne nemôžu aplikovať lieky, takže ak je nejaká bolesť hlavy alebo niečo, ja mám súhlas od rodičov, môžem vyriešiť aj liekmi,“ vysvetlila zdravotníčka na ZŠ s materskou školou Barbora Dzurillová.

„Je to aj edukačná činnosť, kde ukazuje alebo pomáha nám pri edukácii, ako ponúknuť prvú pomoc, ako sa správať pri situáciách, čiže stále vymýšľame nejaký program,“ dodala Hikkerová.

Zlepšenie výsledkov žiakov

Zdravotník na škole je len jedným z príkladov množstva investícií a reforiem v rámci komponentu číslo šesť plánu obnovy. Jeho cieľom je zlepšiť výsledky žiakov a študentov.

„Cieľom tohto komponentu je znížiť podiel žiakov, ktorí nedosahujú ani základnú úroveň zručností, zvýšiť podiel detí, ktoré navštevujú materské školy, prispôsobiť vzdelávanie individuálnym potrebám každého dieťaťa ako aj znížiť socio-ekonomické vplyvy na výsledky žiakov,“ povedala vedúca komunikačného oddelenia sekcie plánu obnovy Barbora Belovická.

Na otázku, ako zdravotníčku prijali deti, Dzurillová odpovedala: „Myslím si, že sú v pohode. Najčastejšie som asi v škôlke a tam sú deti úplne v pohode. Aj tu už ma registrujú, že som tu. Podľa mňa nie všetci, ale tie triedy, lebo sú fakt triedy, kde chodím často, tak tam už vedia, sú úplne v pohode s tým.“

„Sme veľmi vďační, že ju máme a myslím si, že každá škola by si zaslúžila mať takúto osobu k dispozícii,“ dodala Hikkerová. Na oblasť inkluzívneho vzdelávania je z plánu obnovy vyčlenených 210 miliónov eur.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny