Na hlavný obsah

Posilnenie právomocí alebo rušenie cyklotrás? Návrh Smeru-SD o správe ciest vzbudzuje obavy

Kritické sú aj samosprávy.

Posilnenie právomocí alebo rušenie cyklotrás? Návrh Smeru-SD o správe ciest vzbudzuje obavy
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Koaličný Smer-SD chce dať pri správe ciest a komunikácii väčšie právomoci ministerstvu dopravy. Cyklisti sa obávajú, že to bude mať negatívny dosah na už vybudované cyklopruhy, napríklad v hlavnom meste. Kritické sú aj samosprávy. Do odbornej diskusie ich nikto neprizval.

Novela zákona o pozemných komunikáciách hovorí o tom, že v naliehavých alebo osobitých prípadoch môže dozor nad cestami nielen prvej až tretej triedy, ale aj nad miestnymi komunikáciami, prevziať štát.

„Aby ministerstvo dopravy ako orgán verejnej moci mohlo vykonávať kontrolnú činnosť. A v prípade potreby aj zasiahnuť, pokiaľ by sa negatívnym spôsobom ovplyvnila plynulosť cestnej premávky,“ uviedol predkladateľ návrhu Ján Mažgút (Smer-SD).

Téme sa v Správach :24 venovala redaktorka RTVS Katarína Wildová:

Cyklisti sa obávajú, že zákon má byť šitý na mieru proti výstavbe cyklotrás. Dôkazom majú byť aj vyjadrenia poslanca Mažgúta, ktorý pred voľbami hovoril o nezmyselnej úprave Vajanského nábrežia v Bratislave. Na otázku, či je dôvodom novely práve zámer zrušiť túto cyklotrasu, priamo neodpovedal.

Zásah do právomoci samospráv

Cyklokoalícia považuje novelu za výrazný zásah do právomoci samospráv. Z návrhu nie je jasné, kto a na základe čoho bude plynulosť premávky posudzovať.

„Predstavme si to na príklade priechodu pre chodcov, ktorý sa ľubovoľná slovenská obec rozhodne vybudovať na základe požiadaviek jej obyvateľov. Hoci budú všetci v danej obci spokojní, ministerstvo sa z druhého konca republiky môže dodatočne rozhodnúť žiadať návrat do pôvodného stavu po tom, ako obec investuje čas aj peniaze. A prípadne obec aj pokutovať,“ vysvetlil prezident OZ Cyklokoalícia Dan Kollár.

Združenie miest a obcí (ZMOS) mrzí, že na Slovensku pretrváva trend predkladania poslaneckých návrhov a nie vládnych, ktoré by prešli štandardným legislatívnym procesom.

„V rámci medzirezortného pripomienkového konania by sa mohol aj ZMOS k tomu vyjadriť s tým, že by sme vedeli kvantifikovať, či už ekonomické, alebo technické dopady na fungovanie samosprávy,“ hovorí predseda ZMOS Jozef Božik.

Cyklokoalícia upozorňuje aj na budúcnosť ciest či cyklochodníkov, ktoré sa financovali z eurofondov. Takéto projekty sa spravidla nemôžu rušiť alebo meniť.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko