Na hlavný obsah

Dostavba diaľnic by mohla byť rýchlejšia. Rezort dopravy pripravil nový zákon, mimovládne organizácie ho kritizujú

Diaľnicu na východ staviame už 50 rokov.

Dostavba diaľnic by mohla byť rýchlejšia. Rezort dopravy pripravil nový zákon, mimovládne organizácie ho kritizujú
Ilustračná snímka - diaľnica D1. Foto: TASR

Dostavba diaľnic či iných významných projektov by sa mohla urýchliť. Ministerstvo dopravy pripravilo nový zákon, ktorý skráti povoľovacie procesy aj vyvlastňovanie. Mimovládne organizácie to kritizujú. Podľa nich nová legislatíva obmedzí práva občanov a poškodí životné prostredie.

Diaľnice, železnice, ale napríklad aj výmena turbín v Gabčíkove, či rekonštrukcia atómovej elektrárne. To je len časť z projektov, ktoré by mohla vláda zaradiť pod strategické investície. V praxi by sa tak ich výstavba urýchlila.

„Od začiatku až po koniec je to často 15 rokov. Myslím si, že samotné povoľovanie by sme dokázali urobiť do roka a do dňa,“ uviedol minister dopravy SR Jozef Ráž (Smer-SD).

Štát by mohol mať napríklad predkupné právo k pozemkom a stavbám na nich. Ak sa strategická investícia zhoduje s územným plánom, nebude treba územné rozhodnutie. Tu však ministerstvo zatiaľ len hľadá spoločnú reč so samosprávami.

Strategickým investíciám sa v Správach RTVS venoval Ivan Tománek:

Ministerstvo dopravy pripravilo zákon, ktorý by mohol skrátiť dostavbu diaľnic. Mimovládne organizácie to kritizujú.

 „Chceme podporiť urýchlenie budovania veľkých investícií. Obava je, a v tom návrhu zarezonovalo, že územný plán nie je nedotknuteľný. Je to akýsi základ, pilier výstavby samosprávy,“ povedal predseda Združenia miest a obcí Jozef Božík.

Strategickou investíciou môže byť čokoľvek

Mimovládne organizácie zas upozorňujú, že strategickou investíciou sa môže stať čokoľvek.

 „Spaľovne, priehrady, investície, ktoré sa týkajú turistiky. Toto všetko by bolo možné vyhlásiť za strategickú investíciu, nie len diaľnice a železnice,“ informovala ekologička zo Svetového fondu na ochranu prírody Martina Paulíková. Obávajú sa aj toho, že nový zákon obmedzí vlastnícke práva ľudí.

 „Investor a jeho pracovníci budú môcť vstupovať na pozemky tretích osôb, teda tých, ktoré nebudú dotknuté strategickou investíciou, aby tam vykonávali nejaké prípravné práce, či už archeologický prieskum, prípadne iný geologický prieskum,“ povedala advokátka spolupracujúca s VIA IURIS Eva Kovačechová.

 „Toto nie je jednostranný akt, ten akt predpokladá dohodu o náhrade a termíne, kedy a akým spôsobom,“ uviedol Ráž.

 „Poľsko a Česká republika, kde to ide rýchlejšie, majú takéto zákony prijaté a osvedčili sa,“ vyhlásil prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.

Symbolom zdĺhavej výstavby na Slovensku je spojenie Bratislavy a Košíc. Diaľnicu na východ totiž staviame už 50 rokov. Kedy a či ju urýchli nový zákon zatiaľ nie je jasné, ministerstvo momentálne vyhodnocuje pripomienky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko