Na hlavný obsah

Na východe Slovenska čakali deväť nových vlakov, dostali len jeden. Zvyšné presunuli na západ

Ministerstvo dopravy tvrdí, že vlaky na východ pôjdu neskôr.

Na východe Slovenska čakali deväť nových vlakov, dostali len jeden. Zvyšné presunuli na západ
Ilustračná snímka vlaku. Foto: RTVS

Samosprávy na východe sklamalo, že namiesto plánovaných deviatich nových nízkopodlažných elektrických vlakových súprav, známych ako Panter, dostali iba jednu.

Poukazujú na to, že nejde o prvý prípad, keď sa na západ z východu Slovenska presúvajú modernejšie či novšie vlaky.

Pred vyše troma rokmi čelila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) kritike za to, že presunula nové vlaky z východu do Žiliny či na trať Bratislava – Komárno.

Tentoraz malo prísť na východ deväť nových Panterov. Napokon prišiel jeden. Zvyšných osem, podľa ZSSK, využívajú na linkách v Trnave a okolí.

„Som šokovaný, je to rana pod pás pre východniarov. Nové súpravy, ktoré mali smerovať sem, skončia opäť na západe krajiny,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Milan Majerský (KDH).

„Eurofondy a celkovo externé zdroje sú na to, aby odbúravali rozdiely medzi jednotlivými regiónmi,“ uviedol primátor mesta Veľký Šariš Viliam Kall.

Modernizácie vlakovej dopravy na východe Slovenska sa v Správach RTVS z regiónov venoval redaktor Róbert Latta:

Spoločnosť s výhradami nesúhlasí

ZSSK s výhradami nesúhlasí. Tvrdí, že nasadenie nových vozidiel momentálne limitujú aj rekonštrukcie na tratiach na východe.

„Na východnom Slovensku jazdia moderné, klimatizované, vynovené i nové vozne a ucelené jednotky. V súčasnosti nie sú rozdiely v rozložení ani veku vozidiel medzi regiónmi Slovenska,“ povedal hovorca ZSSK Dominik Drevický.
  
„Sú to rýchlikové a vysokopodlažné vozne, do ktorých sa len veľmi ťažko nastupuje. Východu by pomohli práve nízkopodlažné elektrické súpravy,“ uviedol dopravný aktivista Tomáš Burger.

Za adekvátnu náhradu na východe nepovažujú ani šesť starších Panterov. Napríklad aj analytici Útvaru hodnoty za peniaze upozornili pri zámere ďalšie nové súpravy nasadiť pri Žiline a Trenčíne, že by mali väčší prínos na východe krajiny.

„Určite stojíme za tým, aby nové vlakové súpravy, ktoré sa vyrobili, prišli na východ Slovenska,“ dodal Majerský.

Ministerstvo dopravy nám uviedlo, že s presunom vlakov súhlasilo, lebo sa medzitým zmenili podmienky na prevádzku na niektorých tratiach na východe. Vlakom chýba potrebný systém. Zhruba o rok, keď im ho nainštalujú, by sa mali na východ vrátiť.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny