Na zosuvom zasiahnutej ceste popod Strečno chýbajú bezpečnostné prvky a značenie. Problémom je byrokracia. Vyťažený úsek čaká aj iný zásah.
Pôvodnú trojprúdovú cestu medzi Žilinou a Vrútkami oddeľovali bezpečnostné zábrany. Po tom, čo vozovku zúžili na dva pruhy, dopravu oddeľuje vodorovné dopravné značenie. Vodiči nebezpečne prechádzajú cez dve plné čiary. Podľa cestárov by mali pomôcť bezpečnostné prvky.
Dopravnému značeniu na vyťaženom úseku pod Strečnom sa v reportáži venoval redaktor RTVS Erik Vrábel:
„Chceli sme to robiť koordinovane naraz, ale, bohužiaľ, tá legislatíva je taká, že musíme to odsúťažiť zvlášť. Tá súťaž podlieha schvaľovaciemu procesu, ktorý je z nášho pohľadu veľmi zdĺhavý,“ uviedol Ivan Brečka, riaditeľ Investičnej výstavby a správy ciest Žilina.
Okrem zmeny organizácie dopravy cestári spevnili krajnicu a na päťkilometrovom úseku položili nový asfalt.
„Toto sme realizovali z rámcových zmlúv a zvyšok bude realizovaný na základe postupov, obstarávaní, čiže trošku je to posunuté,“ informoval Jaroslav Kmeť, štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Pribudne akustické značenie
V auguste chcú na cestu, po ktorej denne prejde asi 40-tisíc áut, inštalovať akustické značenie, ktoré vibráciou upozorňuje vodiča, že sa odkláňa z cesty. Tiež reflexné body a značky.
„Tie drobné gombíky, ktoré sú v asfalte ktoré počas zníženej viditeľnosti a v noci svietia. a navádzajú vodičov kadiaľ majú ísť,“ priblížil Brečka.
Podľa dopravnej polície, cestárov a rezortu dopravy však zrušenie trojpruhu pomohlo. Premávka je bezpečnejšia, plynulejšia a nehodovosť sa znížila.
Pod Strečnom zostáva približne 200 metrový úsek kde sa krajnica cesty stále zosúva smerom do rieky Váh. Cestári ju chcú začať opravovať približne v októbri. Opravu za 1,5 milóna eur čaká verejné obstarávanie na zhotoviteľa.
„Ešte do zimy pokiaľ klimatické podmienky dovolia začneme stabilizačnými prácami, gro by malo sa malo urobiť do zimy a dokončíme na jar,“ dodal Kmeť.
Frekventovanú cestu popod Strečno odľahčí až diaľnica D1 spolu s tunelom Višňové. Ten by mal byť hotový na prelome rokov 2024-25.