Na hlavný obsah

Nerozhodnutí voliči môžu zamiešať karty, prvovoliči môžu rozhodnúť o výsledku volieb. Takto to vidí sociológ Slosiarik

V RTVS hovoril o predvolebných prieskumoch.

Nerozhodnutí voliči môžu zamiešať karty, prvovoliči môžu rozhodnúť o výsledku volieb. Takto to vidí sociológ Slosiarik
Riaditeľ agentúry FOCUS v RTVS hovoril o predvolebných prieskumoch. Foto: RTVS, TASR/František Iván, koláž RTVS

V posledných prieskumoch agentúr FOCUS a Ipsos a Median SK sa v tesnom závese na prvých dvoch pozíciách umiestnili strana Smer-SD a hnutie Progresívne Slovensko (PS). Podľa riaditeľa agentúry FOCUS a sociológa Martina Slosiarika o tom, či sa toto poradie napokon zmení, rozhodnú voliči, ktorí ešte nie sú pevne rozhodnutí o tom, komu odovzdajú svoj hlas.

Slosiarik priblížil, že i keď voliči niekoľko dní pred voľbami vedia, kto je ich favoritom vo voľbách, približne štvrtina z nich ešte zvažuje dve alebo až tri iné strany, ktoré by mohli podporiť.

„Je to vo väčšine prípadov v rámci blokov. To znamená, na jednej strane je povedzme Smer, Republika, SNS, prípadne Hlas. Na tej druhej strane predovšetkým PS, SaS, prípadne Demokrati,“ vysvetlil sociológ. Dodal, že očakáva pohyby voličov v rámci strán, ale nie medzi týmito blokmi.

Mladí prvovoliči, ktorí tvoria približne 4 percentá z celkového počtu voličov, sa podľa prieskumov budú rozhodovať na poslednú chvíľu, a to medzi PS a Republikou. Slosiarik priblížil, že pred Republikou má napriek tomu PS značný náskok.

"Pri veľmi tesnom výsledku môžu práve prvovoliči rozhodnúť o výsledku volieb. Očakáva sa, že väčšina z nich podporí stredo-pravé strany," dodal riaditeľ Focusu.

Podľa posledných prieskumov agentúry FOCUS by Smer získal 18-precentnú podporu, podľa Ipsosu by ho volilo 20,6 percenta voličov. PS by v prieskume Focusu podporilo 16,6 percenta respondentov, podľa agentúry Ipsos by ho volilo 19,8 percenta opýtaných.

Niektoré strany dlhodobo klesajú

Strana Petra Pellegriniho Hlas-SD sa v prieskumoch volebných preferencií dlhodobo udržiava na treťom mieste. Práve aj táto strana je medzi tými, ktorých volebný výsledok ešte môžu ovplyvniť nerozhodnutí voliči.

"Hlas by som úplne nevylučoval, že by ten výsledok mohol byť o niečo lepší, ale veľmi ťažko sa to predpokladá. Dôležité nakoniec je, aký bude záver kampane," dodal s tým, že preferencie Smeru sa dlhodobo výrazne nerastie. Práve sem by sa mohli premiestniť nerozhodnutí voliči Hlasu.

Kľúčovým momentom pre nerozhodnutých voličov sa môže stať ešte posledná predvolebná diskusia, ktorú odvysiela RTVS v stredu (27. 9.). "Aj to bude jedna z tých indikácií, podľa ktorých sa voliči majú rozhodovať" skonštatoval Slosiarik.

Okrem Hlasu zaznamenáva v prieskumoch preferencií klesavý trend aj strana predseda parlamentu Borisa Kollára Sme rodina. Podľa názoru riaditeľa agentúry FOCUS sa tento negatívny vývin podpory voličov prelína s anti-kampaňou proti Kollárovi.

"Sme rodina nie je schopná svojim voličom pravdepodobne doručiť uspokojivé vysvetlenia. Tých voličov naozaj stráca. Pre Sme rodina je problém aj to, že v rámci druhého zvažovania, tiež poklesla, čiže potenciál sa výrazne znižuje. To potom možno limituje možnosti strany na pozitívne výhľady o prekročení 5-percentnej hranice," uviedol Slosiarik.

OĽANO ako skokan prieskumov

Sociológ Slosiarik nazval trojkoalíciu OĽANO/KÚ/Za ľudí skokanom prieskumov. Kým v posledných mesiacoch sa nenamerala ani raz nad úrovňou zvoliteľnosti, teraz dosiahla v modeli Focusu viac ako 8 percent.

Za tento pozitívny vývoj v preferenciách môžu podľa neho udalosti posledných týždňov, respektíve potýčka predstaviteľov Smeru a predsedu OĽANO Igora Matoviča. "Pozitívna bola pre stranu OĽANO v tom, že zmobilizovala nejakú časť voličov práve pre jej voľbu," povedal.

Niektoré menšie subjekty mierne rástli, iné stagnovali. Umiestňujú sa však pod hranicou zvoliteľnosti. Pri hnutí Demokrati sa dá podľa sociológa pozorovať stúpajúci trend v preferenciách. Stále im však chýba aspoň jedno percento hlasov na to, aby sa do NR SR dostali. Pri Modrých, Most-Híd sa to však povedať nedá.

"Podľa môjho názoru je už vidieť, že časť tých pôvodných voličov sa od tejto strany odkláňa. Dnes, podľa posledného prieskumu, sme ich namerali už pod úrovňou 1 percenta, pričom v predchádzajúcich dosahovali takmer 2 percentá," dodal Slosiarik

Pozrite si celý rozhovor s riaditeľom agentúry FOCUS a sociológom Martinom Slosiarika. V štúdiu sa s ním moderátorka RTVS Simona Simanová rozprávala o predvolebných prieskumoch:

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko