Na hlavný obsah

Prvá česká fakulta zrušila záverečné práce. Plánujú podobné kroky aj univerzity na Slovensku?

Študenti pri písaní často zneužívajú umelú inteligenciu.

Prvá česká fakulta zrušila záverečné práce. Plánujú podobné kroky aj univerzity na Slovensku?
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Prvá fakulta v Česku od budúceho roka ruší bakalárske práce. Ide o Fakultu podniko-hospodársku Vysokej školy ekonomickej v Prahe. Študenti totiž zneužívali pri písaní záverečných prác umelú inteligenciu.

Tú využívajú, prípadne zneužívajú aj študenti na Slovensku. Podľa odborníkov ide o nový fenomén, s ktorým sa musia školy vyrovnať. Umelá inteligencia pomáha študentom napísať kvalitnejšie texty v záverečných či seminárnych prácach. Šetrí im najmä čas, nesmú ich však vydávať za svoje.

„Napríklad, opýtate sa softvéru, toto je moja výskumná otázka, akú literatúru mi odporúčate. Tak to môže naozaj pomôcť k tomu, aby to človeku uľahčilo celý prieskum,“ uviedla predsedníčka Študentskej rady vysokých škôl Zuzana Hozlárová.

Vplyvu umelej inteligencie na bakalárske práce sa v Správach RTVS venovala redaktorka Emília Tóth Lengyelová:

Ak študent využil pri písaní umelú inteligenciu, musí to v práci priznať. Súčasné systémy, ktoré ich kontrolujú, zatiaľ vedia odhaliť, či text písali študenti, alebo stroj. No čoskoro to bude bude ťažšie.

„Onedlho ho naozaj nebudeme vedieť vôbec odhaliť. Ale to nie je dôvod, aby sme rezignovali na to, aby deti, žiaci, študenti písali. Musíme sa zamyslieť nad tým, ako ich budeme vyhodnocovať,“ hovorí riaditeľka Kempelenovho inštitútu inteligentných technológií Mária Bieliková.

Slovenské univerzity zatiaľ rušenie neplánujú

Univerzity v Bratislave umelú inteligenciu prijali ako súčasť štúdia a učia ju mladých rozumne používať. Viaceré neplánujú preto záverečné práce rušiť.

„Aby vyznačili, kde ju použili. Aby povedali, ako overili, že umelá inteligencia vrátila správne riešenie,“ uviedol dekan Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity Ivan Kotuliak.

„Pri akreditáciách sa zisťuje, či škola má dobré mechanizmy na to, aby študenti preukazovali svoje zručnosti. A či škola má aj mechanizmy na odhaľovanie takýchto nekalých postupov,“ zdôraznil predseda Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školy Robert Redhammer.

Ekonomická univerzita v Bratislave na to zakúpila program, ktorý využíva nielen pri záverečných prácach. „Každá jedna seminárna práca musí prejsť cez tento nástroj. Výsledky sa potom komunikujú študentom,“ priblížil hovorca Miroslav Horňák.

Univerzita Komenského si podobne ako vysoká škola v Prahe myslí, že v niektorých odboroch prestanú mať záverečné práce v súčasnej podobe zmysel. Rezort školstva zmeny v skúškach nevylučuje.

„Jednou z možností, nad ktorou uvažujeme, je aj zmena spôsobu vypracovávania záverečných prác,“ ozrejmil štátny tajomník rezortu školstva Róbert Zsembera. S umelou inteligenciou sa musia naučiť rozumne pracovať aj žiaci a pedagógovia na základných a stredných školách.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko