Na hlavný obsah

Našli ste si pod stromčekom nevhodný darček? Takto môžete postupovať

Nie vždy vám ho predajne musia zobrať späť.

Našli ste si pod stromčekom nevhodný darček? Takto môžete postupovať
Ilustračná snímka. Foto: Pexels

Trafiť sa do vkusu blízkych môže byť občas tvrdý oriešok. A aj po dlhom premýšľaní a vyberaní sa to nie vždy musí podariť. Čo s nechcenými darmi? Zisťovali sme, aké máte možnosti.

Viaceré obchody a predajné portály to berú do úvahy. Pre tovary, ktoré kúpite v predvianočnom období tak platí dlhšia doba, do kedy ich môžete do predajne vrátiť. Zvyčajne tak pri produktoch zakúpených v decembri môžete urobiť do konca januára, avšak pri niektorých obchodoch sa táto lehota líši. Samozrejme, tovar musí byť nenosený, nepoužívaný a nepoškodený.

„Pri vracaní tovaru existujú niektoré problematické miesta, na ktoré upozorňujeme. Pokiaľ zákazník vráti tovar v zlom stave alebo pokiaľ je tovar znehodnotený, tak mu ponúkneme spätný odber za zníženú cenu vo forme poukazu, ktorý zohľadňuje mieru opotrebovania. V prípade, že ide o produkty určené k starostlivosti o telo alebo k hygiene, ktoré javia známky použitia, tak u takéhoto tovaru nie je zo strany Alzy možný spätný odber,“ upozorňuje PR manažérka Alzy Eliška Čeřovská.

Na vrátenie tovaru zakúpeného v decembri majú do konca januára čas aj zákazníci portálu answear.sk. Obchod lehotu na vrátenie vo vianočnom období predĺžil, bežne majú zákazníci právo vrátiť zakúpený tovar behom 30 dní odo dňa obdržania zásielky. 

Predajne nemusia tovar prijať

Prijať tovar späť však nie je povinnosťou kamenných obchodov, ide skôr o dobrú vôľu predajcov. Bezdôvodná výmena tovaru, to znamená, ak tovar, ktorý zákazníci zakúpili aj ako darček a tento bol malý, veľký, úzky, široký alebo sa niekomu nepáčil, respektíve bol nevhodný, či duplicitný, predávajúci nie je povinný vziať späť či vymeniť za iný, upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Dodáva, že ide vždy o vec dohody medzi predávajúcim a kupujúcim.

V prípade, že je tovar chybný, tak si spotrebiteľ môže uplatniť právo na reklamáciu, ktorá má iné pravidlá.

SOI upozorňuje, že ak spotrebiteľ počíta s tým, že tovar bude vracať, tak by sa mal s predávajúcim dohodnúť vopred, predtým než tovar zakúpi. „Ak predávajúci takúto možnosť (prípadne možnosť výmeny tovaru za iný tovar) spotrebiteľovi ponúka, činí tak nad rámec svojich povinností. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný,“ upozorňuje SOI. Toto sa týka tovaru zakúpeného v kamenných prevádzkach.

Zákonný nárok na vrátenie tovaru bez udania dôvodu vzniká len pri nakupovaní online. Urobiť tak môžete v lehote 14 dní odo dňa prevzatia tovaru.

Vracanie peňazí za nevhodné nákupy je skôr výnimkou. Obchody častejšie ponúkajú výmenu tovaru za iný, prípadne poukaz na nákup či darčekovú kartu. Napríklad pri nákupe na Alze musí zákazník pri objednávke zaškrtnúť službu “Výmena nevhodného darčeka za poukaz“. Službu poskytujú automaticky a zadarmo, netýka sa však všetkých tovarov.

„Niektorí predávajúci, predovšetkým obchodné reťazce, vychádzajú spotrebiteľom v ústrety a v určitom čase – niekoľkých dní po kúpe, tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze,“ hovorí SOI.

Predaj nechcených darčekov

Predajcovia zvyčajne od zákazníkov nevyžadujú uvedenie dôvodu vrátenia tovaru. Viaceré spoločnosti však vyžadujú doklad o kúpe. „Nechcený darček v neporušenom obale vrátane kompletného príslušenstva prineste do ktorejkoľvek predajne najneskôr do 15. 1. 2024. Priložte k nemu doklad o kúpe a produkt vám vymeníme za darčekovú kartu alebo vhodný darček v rovnakej či vyššej hodnote s doplatkom,“ priblížila marketingová riaditeľka značky DATART Sabina Boudová.

Existuje aj možnosť vrátenia nevhodného online darčeka prostredníctvom kuriéra alebo cez balíkoboxy. Neplatí to však pre všetky portály a pre všetky tovary. Zákazníci si túto možnosť musia overiť.

Niektorí príjemcovia nechcených darčekov sa ich rozhodnú predať. Inzertný web bazar.sk má dokonca vytvorenú osobitnú kategóriu s názvom Nevhodný darček, kde používatelia inzerujú produkty, ktoré dostali ako dary.

Často ide o elektroniku, kuchynské stroje a oblečenie. Dôvody sú zväčša, že sa darujúci netrafili do vkusu alebo inzerenti danú vec už majú.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko