Astronómovia sú nadšení z pádu asteroidu pri Berlíne. Prvýkrát sa podarilo teleso zachytiť niekoľko hodín dopredu

Niektoré asteroidy, ktoré sú blízko k Zemi, nie sú viditeľné kvôli žiare Slnka.

Ilustračná snímka - asteroid. Foto: pixabay.com

Astronomická komunita po celom svete zdieľa nadšenie z nedeľného (21. 1.) pádu asi metrového asteroidu neďaleko Berlína.

Prvýkrát sa totiž podarilo teleso zachytiť niekoľko hodín pred jeho vstupom do atmosféry a pomerne presne predpovedať miesto a čas jeho dopadu, píše server Live Science.

Zhruba 20 minút pred dopadom o objave na sieti X informoval tiež americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA).

Maďarský astronóm Krisztián Sárneczky, ktorý sa špecializuje na vyhľadávanie asteroidov, objekt spozoroval tri hodiny predtým, ako prešiel atmosférou.

Sárneczky pracuje na Konkolyho observatóriu v Budapešti a v minulosti už objavil stovky asteroidov. O náleze informoval kolegov, 12 observatórií potvrdilo jeho nález a spoločne informáciu zverejnili na sociálnych sieťach.

„Pozor: Západne od Berlína blízko Nennhausenu sa o 1:32 SEČ rozpadne malý asteroid na neškodnú ohnivú guľu. Ak bude jasno, pozorovatelia ju uvidia,“ napísala cez víkend NASA.

Astronómovia boli nadšení

Profesionálni aj amatérski astronómovia na mnohých miestach strednej Európy mohli asteroid pozorovať vo chvíli, keď vstupoval do atmosféry nad Berlínom, zhorel a vytvoril charakteristickú svetelnú stopu.

Útvar pomenovaný 2024 BXI bol iba ôsmym, ktorý sa podarilo zaznamenať pred dopadom na Zem.

„Presne 32 minút a 38 sekúnd po polnoci svetového času vstúpil do zemskej atmosféry po veľmi strmej dráhe sklonenej 75,4 stupňa k zemskému povrchu malý asteroid s hmotnosťou okolo 100 kg. Jeho svetelná dráha sa vyznačovala veľkými zmenami jasnosti s viacerými výraznými zjasneniami,“ kedy bol objekt jasnejší ako Mesiac v splne, uviedol v utorok Astronomický ústav AV ČR.

Ústav zverejnil tiež nákres oblasti dopadu, kde je možné nájsť meteority s hmotnosťou až 300 gramov.

Čím je asteroid menší, tým bližšie musí byť k Zemi, aby ho vedci mohli odhaliť. Niektoré asteroidy, ktoré sú blízko k Zemi, nie sú viditeľné kvôli žiare Slnka.

Nebolo objavených 99 percent asteroidov

Podľa Európskej vesmírnej agentúry (ESA) nebolo doteraz objavených 99 percent blízkozemských asteroidov menších ako 30 metrov, píše server Live Science.