Na hlavný obsah

Európsky mýtny systém na Slovensku stále nespustili, mal fungovať od januára. Termín štartu je otázny

Spustenie novinky oddialilo testovanie.

Európsky mýtny systém na Slovensku stále nespustili, mal fungovať od januára. Termín štartu je otázny
Ilustračná snímka. Foto: TASR/Lukáš Grinaj

Od nového roka mali mať dopravcovia možnosť napojiť sa na Európsky mýtny systém už aj na Slovensku. Spustenie Európskej služby elektronického výberu mýta, avizovali diaľničiari na začiatok januára. Systém však nespustili a nový termín zatiaľ nie je známy.

Dopravcovia si vyberú, či mýto zaplatia SkyTollu, alebo niektorému z poskytovateľov v rámci Európskeho mýtneho systému. Spustenie novinky však oddialilo jej testovanie. „Pre Národnú diaľničnú spoločnosť je absolútnou prioritou, aby zavedenie služby prebehlo bezchybne, tak ako má,“ priblížil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Tomáš Ferenčák.

Európsky mýtny systém a jeho fungovanie na Slovensku v reportáži v Správach RTVS rozobral redaktor Radoslav Šebo:

Úradnícka vláda, ale aj samotní diaľničiari pritom vlani avizovali, že „európske mýto“ budú mať dopravcovia pripravené od nového roka a čakali, že postupne naň prejde väčšina z nich. „Termín na prelome rokov 2023 a 2024 je realistický a pár vecí, ktoré treba dotiahnuť, dotiahneme do konca roka,“ informoval v auguste vtedajší premiér Ľudovít Ódor.

„My naozaj nevidíme žiadnu vážnu prekážku v tom, aby sme do konca roka implementovali a spustili na Slovensku tento typ novej služby,“ skonštatoval vtedy podpredseda predstavenstva NDS Jaroslav Ivanco.

„Tá krivka nábehu nebude takáto. Že teda prvého alebo druhého januára bude sto percent nákladiakov na Slovensku napojených na EETS. To neočakávame,“ dodal vtedajší poverený minister dopravy Pavol Lančarič.

Štyria poskytovatelia

Európsky mýtny systém budú na Slovensku prevádzkovať štyria medzinárodní poskytovatelia. Taliansky Telepass, nemecký Toll4Europe a českí poskytovatelia Eurowag a ITIS.

„V súčasnosti finišuje intenzívna spolupráca s medzinárodnými poskytovateľmi služby, kedy sa priamo v teréne overujú technické procesy. To v praxi znamená, že aj dnes, aj v tejto chvíli na slovenských diaľniciach jazdia vozidlá vybavené overovacími pilotnými jednotkami, ktoré testujú funkcionalitu,“ uviedol Ferenčák.

Cestní dopravcovia by už nový systém výberu mýta privítali, a to najmä pre jeho jednoduchosť. Namiesto viacerých palubných jednotiek, početných registrácií a čakania na hraniciach, im postačí jedna.

„Budú mať na jednej faktúre mýto z rôznych krajín a budú mať jednu mýtnu jednotku v aute, s ktorou vedia jazdiť aj Európu, aj Slovensko,“ vysvetlil prezident združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.

Európske mýto prinesie dopravcom aj iné benefity, ako napríklad zľavy pri tankovaní, prejazdoch tunelov alebo na trajektoch. Diaľničiari systém spustia až po dohode s prevádzkovateľmi. Presný termín však známy nie je, no malo by to byť ešte v prvom štvrťroku 2024.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko