Na hlavný obsah

V Ilave vyrástlo „malé Apollo“. Na jeho výstavbu potrebovali špeciálny žeriav

Pôvodný most bol v havarijnom stave.

V Ilave vyrástlo „malé Apollo“. Na jeho výstavbu potrebovali špeciálny žeriav
Nový most v Ilave. Foto: RTVS

Ilava má nový most. Vedie cez Vážsky kanál. Niekoľko tonový kolos položili na milimetre presne. Operácia si vyžiadala špeciálny žeriav, ktorý doviezlo viac ako 40 kamiónov. Práce plánovali podľa intenzity vetra.

Pôvodný most v Ilave bol v havarijnom stave. Hrozilo jeho zrútenie. Demontovali ho. Teraz na jeho miesto osadili výnimočným spôsobom nový, modernejší. Oceľovú konštrukciu najskôr poskladali na brehu. Nato aby kolos dostali nad hladinu, použili 62 metrov vysoký žeriav.

Ilava má nový most, ako prebiehala jeho konštrukcia zisťovala v Správach RTVS z regiónov redaktorka Dominika Kusá:

„Tento žeriav, jeden z najväčších v EÚ, prišiel z Rakúska. Sú to profesionáli, naskladali to za tri dni,“ uviedol konzultant odborných prác Miroslav Timko.

„Pripravili sme si v hornej časti štyri úväzy. Pomalým presunom premiestňuje bremeno 132 ton na mostné opory,“ pokračoval zhotoviteľ oceľovej konštrukcie Ján Roman.

Prísny režim počas prevozu konštrukcie

Pri takzvanom prelete mosta ponad okolie museli dodržať prísny bezpečnostný režim. Kolos zodvihli nad elektrické vedenia. „Rotovalo to ponad stavebniny, ponad obytné časti. Upozornili ľudí, podnikateľov, aby tam v tom okamihu neboli,“ priblížil Timko.

„Most pripomína veľmi most Apollo v Bratislave, my sme ho tak familiárne nazvali malé Apollo,“ uviedol primátor mesta Ilava Viktor Wiedermann.

Na prenos konštrukcie sa prišli pozrieť ľudia zo širokého okolia. Po takmer šiestich rokoch už nebudú musieť absolvovať obchádzky. „Z druhej strany bol železničný podjazd, ktorý často zatápalo. Bola to nebezpečná situácia pre obyvateľov Sihote, boli často odrezaní od sveta,“ podotkol Wiedermann.

„Všetky autá museli obchádza dokola celú Ilavu. Niekedy to trvalo 20 minút, niekedy aj 35 minút. Keď bola nehoda na privádzači, tak to trvalo 1,5 hodiny,“ priblížili obyvatelia okolia Ilavy.

Nový širší most stál približne tri milióny eur. Práce na ňom ešte nekončia. „Betonáž železo-betónovej mostovky, železobetónové tvárnice, zvodidlá, zábradlia, úpravy koryta Váhu. Pribudne 18 ton železa kvôli cyklochodníku, chodníku pre peších,“ doplnil predseda Trenčianskeho kraja Jaroslav Baška.

Most bude oficiálne slúžiť pre motoristov a peších v auguste.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny