Na hlavný obsah

Rok navyše v škôlke môže deťom pomôcť. Po nástupe do školy už niet cesty späť

Zápisy do škôl v týchto dňoch vrcholia.

Rok navyše v škôlke môže deťom pomôcť. Po nástupe do školy už niet cesty späť
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Zápisy do škôl vrcholia. Určené sú pre deti, ktoré do konca augusta dovŕšia šesť rokov. To, či sú na nástup do prvého ročníka pripravené závisí od školskej zrelosti.

Predškolákom, ktorí to potrebujú, je lepšie dopriať navyše ešte rok času v škôlke. Po nástupe do školy už niet cesty späť.

Budúci prváci už majú za sebou rok povinného predprimárneho vzdelávania v škôlke. Niektoré nedostatky však odhalí až samotný zápis do školy.

„Niektoré deti nemajú školskú spôsobilosť. To znamená, že nie sú ešte dostatočne pripravené na nástup do základnej školy,“ hovorí prezidentka Združenia základných škôl Slovenska Eva Horníková.

V takom prípade by mali rodičia s dieťaťom ísť na odborné vyšetrenie do centra poradenstva a prevencie.

Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Klára Grausová:

„Na základe jeho záverov a súhlasu s pokračovaním plnenia povinného predprimárneho vzdelávania dieťa zostáva v materskej škole ešte jeden rok. A odstránia sa práve tie nedostatky, ktoré by mu možno bránili v úspešnom vzdelávaní,“ priblížila hlavná štátna radkyňa a odborníčka na oblasť predprimárneho vzdelávania ministerstva školstva Viera Hajdúková.

„To nemá byť iba racionálna oblasť alebo vedomosti. Ale uvedomme si emocionálnu oblasť, to znamená dieťa, ktoré je oveľa citlivejšie. Je dôležité, aby sme dali dieťaťu šancu zrelosti. To znamená pridali mu ešte jeden rok v predškolskom období,“ vysvetľuje detská psychologička Mária Tóthová Šimčáková.

Do škôlky sa dieťa už nemôže vrátiť

Na to je potrebný aj súhlas detského lekára a oboch rodičov. Ak už ale dieťa do školy nastúpi a nezrelosť sa ukáže až potom, vrátiť do škôlky sa nemôže.

„Žiak prvák je už súčasťou potom prvého ročníka, kolektívu a môžu nastať všelijaké úpravy. Vtedy rozvíjajú zručnosti, alebo to, čo dieťa nemá, odborní zamestnanci, školský podporný tím,“ uvádza Horníková.

Problémy detí zvyknúť si na školské prostredie a povinnosti sa dajú prekonať. Náročnejšie sú poruchy učenia a pozornosti.

„Buď to dieťa v rámci základnej školy zaradia do nejakej špecializovanej triedy, alebo do špeciálnej triedy. Prípadne, na základe vyjadrení všetkých zainteresovaných, hlavne teda vyjadrenia aj poradenského zariadenia, dôjde k prestupu dieťaťa z bežnej základnej školy napríklad do základnej školy pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,“ upresnila Hajdúková.

Dôležitá je úzka spolupráca medzi školou, rodičmi a centrami poradenstva, aby pre dieťa našli to najlepšie riešenie.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko