Na hlavný obsah

Rodičom pri rozhodovaní, či ísť s dieťaťom na urgent, bude pomáhať mobilná aplikácia

Na urgentných príjmoch dlhodobo výrazne stúpa počet pacientov.

Rodičom pri rozhodovaní, či ísť s dieťaťom na urgent, bude pomáhať mobilná aplikácia
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Na urgentných príjmoch dlhodobo výrazne stúpa počet pacientov. Jeden z najvyťaženejších má Národný ústav detských chorôb (NÚDCH), kde za rok ošetria približne 55-tisíc detí.

Ústav preto predstavil pomôcku – mobilnú aplikáciu pre rodičov. Podľa základných otázok im pomôže rozhodnúť sa, aký typ starostlivosti dieťa potrebuje.

Aplikáciu si budú môcť prví používatelia zadarmo stiahnuť od 1. októbra. Jej staršia verzia mala takmer 5-tisíc aktívnych používateľov.

„Ambíciou tejto aplikácie nie je nahradiť lekára ani sestru v priamom kontakte na urgentnom príjme, ale umožniť rozhodnúť sa v prvom momente, keď človek rieši emocionálne a nie racionálne,“ vysvetlil riaditeľ NÚDCH Peter Bartoň.

Téme sa v reportáži venovala redaktorka RTVS Natália Dvoranová:

Používanie aplikácie bude jednoduché. Rodič odpovie na základné otázky. Je dieťa pri vedomí? Dýcha? Má teplotu? Nakoniec vyhodnotí závažnosť a odporučí ďalší postup.

„Keď ten stav vyhodnotí, že je veľmi urgentný je tam hneď prepojenie na telefón a môže hneď automaticky zavolať sanitku,“ dodal Bartoň.

„Aplikácia takisto vie, že dieťa rastie. Mení sa mu výška a hmotnosť, na ktorú sa tá aplikácia priebežne pýta. Odporúčanie je potom modifikované tým, že sa rešpektuje vývoj toho dieťaťa,“ dodáva primár oddelenia urgentného príjmu Marcel Brenner.

Aplikáciu budú vylepšovať

Bude obsahovať aj mapu ambulantných pohotovostí, urgentných príjmov a lekární s pohotovostnou službou, kam v prípade potreby používateľa navedie. Okrem hodnotenia závažnosti stavu má aj doplňujúce funkcie.

„Ponúka aj aktuálne informácie o našej nemocnici, ďalej obsahuje manuál pre najčastejšie prvky prvej pomoci,“ priblížil Brenner.

Podľa špecialistu na IT nemusí telefón na odhadnutie závažnosti stavu dieťaťa stačiť. „Vnútorné ťažkosti, napríklad bolenie brucha, proste niečo také, kde môže byť veľa príčin, tak si osobne myslím, že momentálne nie je umelá inteligencia v mobilných telefónoch na takejto úrovni,“ vyjadril sa IT špecialista Ondrej Macko.

Aplikáciu budú jej tvorcovia priebežne vylepšovať. Používatelia budú môcť posielať svoje podnety a nápady na mailovú adresu, ktorú zriadia po jej spustení.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko