Na hlavný obsah

Vodičov MHD ubúda a zrušených liniek pribúda, ich nedostatok majú riešiť aj pracovníci z tretích krajín

Vláda pre nich uvoľnila viac pracovných víz.

Vodičov MHD ubúda a zrušených liniek pribúda, ich nedostatok majú riešiť aj pracovníci z tretích krajín
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Nedostatok vodičov na Slovensku majú riešiť aj pracovníci z tzv. tretích krajín – teda mimo Európskej únie.

Vláda pre nich uvoľnila viac pracovných víz. Problémom zostáva aj priemerný vek profesionálnych vodičov.

Vodičov ubúda a zrušených liniek zase pribúda. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny evidovalo ku koncu decembra 2023 celkovo 1 168 voľných pracovných miest na túto pozíciu.

Problém s nedostatkom vodičov rozobrala v spravodajskom bloku Správy :24 redaktorka RTVS Barbora Škulová:

„V dopravnom podniku nám dnes chýba 40 vodičov MHD. Je takmer nemožné ich v súčasnosti získať,“ uviedol generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Roman Danko.

Vo viacerých dopravných podnikoch sú preto už teraz nutnou súčasťou vodiči z krajín mimo Európskej únie. Jednou z nich je aj vodička električky Vitalya z Užhorodu. Na Slovensku si plní svoj detský sen.

„Práca sa mi páči, som zamestnaná oficiálne a mám tu svoju podporu zamestnávateľa a som spokojná v práci,“ pochvaľuje si ukrajinská vodička Vitalya.

Pôsobia aj v hlavnom meste

Vodiči zo zahraničia pôsobia aj v hlavnom meste. „K dnešnému dňu pracuje v Dopravnom podniku Bratislava viac ako 160 zamestnancov z krajín Európskej únie,“ potvrdil hovorca Dopravného podniku Bratislava Jozef Vozár.

Podnik aj odborári sa zhodujú na tom, že záujem o túto prácu nie je. Zároveň priznávajú, že ide v prvom rade o peniaze.

Šéf košického dopravného podniku Roman Danko povedal, že v rámci rozpočtových pravidiel nevedia prudko dvíhať mzdy. „Jednoducho zaostávame,“ doplnil.

„Podcenilo sa mzdové ohodnotenie tým, že benefity, ktoré zaručuje zákon, a to sú príplatky, nahrádzajú mzdu,“ kritizoval predseda Základnej odborovej organizácie pri DPMK Ivan Horváth.

Problémom je aj priemerný vek

Ministerstvo práce sa dlhodobo trápi aj s priemerným vekom profesionálnych vodičov. Na Slovensku prekročil hranicu 50 rokov. Rezort práce chce dať preto viac príležitostí vodičom z tretích krajín.

„Vláda schválila predĺženie platnosti nariadenia z dielne ministerstva práce, ktoré rieši nedostatok pracovnej sily, cieľom je aj vyjsť v ústrety zamestnávateľom v doprave,“ skonštatovala hovorkyňa ministerstva práce, soc. vecí a rodiny Natália Jachym-Holubová.

„Myslím si, že všetci kolegovia budú šťastní, keď bude mať za nich kto robiť, lebo, bohužiaľ, teraz nevieme čerpať ani dovolenky, lebo nás je málo,“ podotkol vodič autobusu Marián Zdechovan.

O pracovné víza môžu požiadať aj vodiči zo zahraničia, ktorí už na Slovensku nejaký čas žijú. Získať ich môžu na ministerstve vnútra.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko