Na hlavný obsah

Jedna noc stačila na to, aby pán Viliam prišiel o svoje úspory. Z účtu mu ukradli vysokú čiastku, je otázne či ju získa späť

Polícia jedného páchateľa má, po ostatných pátra.

Jedna noc stačila na to, aby pán Viliam prišiel o svoje úspory. Z účtu mu ukradli vysokú čiastku, je otázne či ju získa späť
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Prípad pána Viliama Janegu zo Šale, ktorý počas noci prišiel o viac ako 160-tisíc eur, sa stal už v septembri. Podvodníkom stačilo pár hodín na to, aby previedli z jeho účtu peniaze, za ktoré chcel pre rodinu kúpiť rodinný dom.

Od zmiznutia peňazí prešlo päť mesiacov a pred pár dňami polícia zadržala jedného z podozrivých. Ako sa podarilo mužom zákona vypátrať podozrivého a či sa dostane pán Viliam späť k svojim peniazom, zisťovali redaktori v relácii RTVS Občan za dverami.

Viliam Janega v septembri pre RTVS uviedol, že v banke, s ktorou spolupracoval od roku 2019, mu odišli prostriedky, ktoré mal nakumulované na účte. Išlo o približne 168-tisíc eur.

„Tie peniaze odišli niekoľkými desiatkami prevodov. Čo som zistil, tak odišli v rámci 365 banky alebo Poštovej banky, ktorá je súčasťou 365 banky, takže odišlo to zhruba na sedem účtov,“ priblížil situáciu pán Janega. Dodal, že sa na účte zároveň diali zduplikované transakcie, ktoré v minulosti robil. Na účte mu zostalo 800 eur.

Krádeži z osobného účtu sa v relácii RTVS Občan za dverami venovala redaktorka Dominika Velická:

Banka peniaze nemôže vrátiť

PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková v tej dobe k prípadu uviedla, že ku konkrétnym klientskym prípadom sa vzhľadom na bankové tajomstvo nemôžu vyjadrovať.

„Avšak vo všeobecnosti platí, že ak klient poskytne útočníkovi citlivé informácie, či už údaje k účtu, z platobnej karty vrátane autorizačných a verifikačných kódov, a to hoci aj nevedome, banka nemá ako tieto peniaze klientovi vrátiť,“ dodala.

V júli tohto roka sa skupina osôb nabúrala pánovi Viliamovi do bankovej aplikácie a peniaze previedli na sedem rôznych účtov.

Na výber použili virtuálnu kartu, pomocou ktorej z viacerých bankomatov vybrali celú sumu – 160-tisíc eur. Pán Viliam po zmiznutí peňazí z bankového účtu, podal dve reklamácie v 365.bank. 

„Z pohľadu banky sa asi nič nezmenilo. Na prvú reklamáciu som dostal zamietavú odpoveď. Podal som odvolanie a aj na to odvolanie som po mesiaci dostal tak isto zamietavú odpoveď,“ informoval o súčasnej situácii pán Janega.

„Banky vyvinú maximálne úsilie na to, aby zachránili klientske financie alebo aspoň časť z nich. Avšak v situáciách, kedy došlo k odcudzeniu peňazí na základe predchádzajúcej súčinnosti klienta, a to hoci aj nevedomej, majú samotné banky len veľmi obmedzené možnosti a právomoci,“ ozrejmila Linda Valko Gáliková.

Klient sa musí obrátiť len na políciu

„Banka má taký postoj, že peniaze nám nevráti s tým, že údaje, ktoré boli zneužité, poskytuje výlučne len klientovi a tým pádom sa nijakým spôsobom nemohli podieľať na prevode peňazí a ani nenesú za to zodpovednosť,“ reagoval pán Janega.

Hovorkyňa 365.bank dodala, že v prípade neoprávneného odcudzenia peňazí je potrebné, aby sa klienti obracali na orgány činné v trestnom konaní a podali trestné oznámenie na neznámeho páchateľa.

„Banky v týchto situáciách poskytujú plnú súčinnosti a zároveň každý jeden klientský prípad  maximálne riešia a to s ohľadom na dostupné možnosti, ale aj okolnosti vyplývajúce z tej ktorej klientskej situácie,“ povedala Gáliková.

Polícia vypátrala spolupáchateľa

Viliam ešte v júli podal trestné oznámenie na neznámeho páchateľa. Celú vec si prevzal trnavský krajský vyšetrovateľ. „Naďalej prebieha vyšetrovanie a policajti vykonávajú vo veci potrebné úkony. Momentálne nie sú v prípade žiadne nové informácie, ktoré by bolo možné vzhľadom na priebeh vyšetrovania zverejniť,“ informovala policajná hovorkyňa KR PZ Trnava Zlatica Antalová.

Informácie o zmiznutí 160-tisíc eur z bankového účtu, uverejnila trnavská polícia aj na sociálnej sieti. Začiatkom októbra muži zákona uverejnili príspevok s prosbou o pomoc pri zisťovaní totožnosti dvoch mužov, ktorí by svojou výpoveďou mohli dopomôcť k objasneniu tohto skutku.

V ten istý deň tento príspevok zdieľal profil HAKA – Hľadá sa auto krádeže automobilov a vďaka jednému z členov tejto skupiny boli obaja muži identifikovaní za pár hodín. Informácie ihneď posunuli polícii. Policajná hovorkyňa potvrdila, že ide o tento prípad.

Pomoc sociálnych sietí

Expert na reklamu a komunikáciu Róbert Slovák hovorí, že sila sociálnych sietí je obrovská v pozitívnom aj negatívnom zmysle slova.

„Sociálne siete vedia ľudí rozdeľovať a šíriť nenávisť, ale na druhej strane vedia aj spájať, keď ide o dobrú vec. Je to nástroj, ktorý urýchľuje procesy. Podobne ako sa náš život a svet zrýchlil, tak podobne sa zrýchlili aj takéto pátracie akcie,“ dodal.

Podľa Róberta Slováka v tomto prípade mohlo ísť o viacero faktorov, ktoré mali vplyv na stotožnenia páchateľov. „Myslím si, že išlo o kombináciu rôznych faktorov. Jednak to, že sa využila sila sociálnych sietí a že sa to rozšírilo medzi dostatočne veľkú skupinu ľudí. Bolo to tiež presne cielené na mieste, kde tých ľudí mohli potenciálne poznať,“ vysvetlil.

Od stotožnenia dvoch mužov ubehol mesiac a začiatkom novembra muži zákona zadržali jedného podozrivého. „Trnavskí kriminalisti zadržali jedného zo skupiny spolupáchateľov, ktorým sa počas jednej noci podarilo ukradnúť z účtu obete viac ako 150 000 eur,“ informovala v písomnom vyjadrení policajná hovorkyňa Antalová.

Dodala, že na stotožnení ďalších podozrivých osôb polícia naďalej intenzívne pracuje.

Páchateľom hrozí vysoký trest

Páchateľ sa ihneď postavil pred Okresný súd v Galante, ktorý rozhodoval, či bude stíhaný väzobne. „Krajský vyšetrovateľ obvinil 34-ročného Ukrajinca z obzvlášť závažného zločinu krádeže spolupáchateľstvom, za ktorý mu v zmysle zákona môže hroziť väzenie na 10 až 15 rokov Vyšetrovateľ podal podnet na návrh na jeho väzobné stíhanie,“ priblížila Antalová.

Expert na sociálne médiá Róbert Slovák je presvedčený, že polícia využila správny postup, čo sa týka hľadania totožnosti páchateľov v rámci sociálnych sietí.

„Aj polícia, ale i iné orgány štátnej či verejnej správy môžu a mali by využívať sociálne siete ako nástroj na komunikáciu s občanmi alebo na komunikáciu tém, ktoré potrebujú vyriešiť,“ myslí si Slovák. Dodáva, že je to správne, ale musí to mať nejaký limit a pravidlá.

Digitálni finanční podvodníci neustále prichádzajú s novými formami, ako sa dostať k údajom potrebným na prístup do internet bankingu svojich obetí. Podvodné e-maily, SMS správy, online bazáre, podvodné telefonáty, súťaže či možnosti investovania. Obeťou sa môže stať ktokoľvek.

„Pokiaľ tie peniaze prešli na slovenské účty, tak sa dá zistiť, kto je vlastníkom účtov. Klient by mal kontaktovať banku, v ktorej sa nachádza účet a žiadať, aby vyzvali vlastníka na vrátenie peňazí, pretože došlo k mylnej platbe,“ priblížil advokát Milan Ficek.

„Banka potom vyzve vlastníka účtu, aby peniaze vrátil a pokiaľ to nebude akceptovať a peniaze nevráti, potom poskytne informácie, identifikačné údaje tejto osoby a túto osobu následne je možné žalovať v civilnom konaní,“ dodal.

Možnosti na opravu škody

Podľa advokáta civilné konanie nie je jediná cesta a prípad sa dá riešiť aj v trestno-právnej rovine. „Zodpovedný bude nie len ten, ktorý to zorganizoval, lebo máme aj určitú formu účastníctva pri trestných činoch. Jeden je organizátor, ďalší môže byť návodca, môže tam byť  aj objednávateľ či pomocník,“ objasnil Ficek.

„Práve pomocník je vlastník účtu. Poskytnem niekomu číslo účtu na to, aby mohlo dôjsť k spáchaniu trestnej  činnosti. Zodpovednosť pomocníka je v podstate rovnaká ako pri páchateľoch,“ dodal.

Pán Viliam naďalej využíva všetky možnosti na to, aby sa dostal späť k svojim peniazom. Podal dve reklamácie v banke, podal trestné oznámenie a najnovšie žiada o pomoc Národnú banku Slovenska (NBS).

„Obrátil som sa ešte na Národnú banku so žiadosťou o posúdenie tej reklamácie. NBS má 90 dní na to, aby mi dala nejakú odpoveď. Ale už v prvotnej reakcii povedali, že nemajú de facto žiadnu páku na banku, aby sa nejakým spôsobom podieľala na vyplatení peňazí,“ povedal poškodený Viliam Janega.

Šanca na vrátenie peňazí je malá

Podľa nezávislého právnika je v tomto prípade celá zodpovednosť na klientovi banky. „Pokiaľ zo strany klienta došlo k porušeniu podmienok, napríklad, že dával svoje informácie o prihlasovaní do internet bankingu inej osobe, prípadne aktivačné kódy na aktivovanie internet bankingu, potom zodpovednosť je práve na klientovi,“ upozornil advokát Milan Ficek.

Zároveň si myslí, že pravdepodobnosť toho, že pán Viliam získa svoje peniaze späť, nie je vysoká ani po usvedčení páchateľov.

„Môže sa stať, že sa dostanú do nejakej hromadnej skupiny poškodených osôb a čím je viac ľudí v rámci trestného konania, tým dlhšie trvá trestné stíhanie,“ uviedol Ficek. Nevylučuje, že môže ísť aj o roky a to, či páchatelia budú mať peniaze na vrátenie, je otázne.

„Oni to väčšinou majú nastavené tak, že nemajú žiadne peniaze, žiadny majetok, tým pádom nie je možné, aby im niečo niekto zobral,“ vysvetlil Ficek. „Odsedia si to, samozrejme súd ich zaviaže, aby vrátili škodu, ktorú spôsobili, ale nakoniec zostane len papier, na ktorom je napísané, že majú vrátiť peniaze, ale reálne sa k nim človek nedostane,“ dodal.

Polícia na prípade naďalej pracuje. Podľa zverejnených informácií ide o skupinu organizovaných zlodejov, po ktorých policajti naďalej pátrajú. Pán Viliam sa medzitým plánuje opäť obrátiť na 365.bank.

„Tretiu reklamáciu budem podávať už s nejakou právnickou kanceláriou, kde sa na nich obrátime, aby sa veci posunuli. Dúfam, že tým správnym smerom,“ povedal pán Viliam.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko