Na hlavný obsah

Poslanci využívajú skrátené legislatívne konanie príliš často. Kritizuje to opozícia aj odborníci

Ústavný právnik vidí dôvod v tom, že im za to nehrozia postihy.

Poslanci využívajú skrátené legislatívne konanie príliš často. Kritizuje to opozícia aj odborníci
Na snímke poslanci v rokovacej sále parlamentu. Foto: RTVS

Najrozsiahlejšiu novelu Trestného zákona za posledné roky chce koalícia schváliť v skrátenom legislatívnom konaní. Odborníci upozorňujú, že sa k nej nemôžu oficiálne vyjadriť.

Nadmerné využívanie skráteného schvaľovania kritizuje opozícia aj odborníci. Navrhujú lepšie chrániť legislatívny proces.

Parlament môže prijať zákony zrýchlene len ak sú ohrozené základné ľudské práva a slobody, bezpečnosť štátu alebo hrozia hospodárske škody. Viaceré zákony, ktoré vláda poslala na decembrovú schôdzu parlamentu, tieto možnosti podľa opozície nespĺňajú.

Nie je to však prvýkrát, čo koalícia takto využíva skrátené legislatívne konania. Aj v minulom volebnom období to bolo štandardom. „Je to obrázok politikov, ktorí sa snažia svoje záujmy presadzovať bez ohľadu na celospoločenský konsenzus,“ povedal politológ trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka Miroslav Řádek.

Poslancom nehrozia postihy

Podľa ústavného právnika Vincenta Bujňáka zneužívajú poslanci skrátené legislatívne konania aj preto, že im za to nehrozia postihy.

„Ústavný súd doteraz, keď mal možnosť sa vyjadriť k skrátenému legislatívnemu konaniu, tak hovorí, že aj keď by neboli splnené podmienky pre skrátené legislatívne konanie, tak na to, aby takýto zákon, ktorý bol týmto spôsobom prijatý, bol protiústavný sa vyžaduje ešte niečo naviac, a to porušenie ústavného princípu,“ vysvetlil Bujňák.

To znamená, že poslancom by nebolo umožnené o zákone diskutovať v pléne. Obmedziť zneužívanie skráteného legislatívneho konania by však mohli aj samotní politici, ak by podmienky zakotvili priamo do ústavy.

V reportáži redaktorky RTVS Barbory Bodákovej zo spravodajského bloku Aktuálne :24 si môžete pozrieť reakcie poslancov parlamentu k tejto téme:

Ochrániť riadne prijímanie zákonov by však stále mohol aj Ústavný súd SR. „Keď nebude politická vôľa, tak jednoznačne možno odporučiť, aby sa oprávnené subjekty neustále obracali na Ústavný súd, aby mu dávali možnosť robiť prípadný posun nejakými drobnými krôčikmi,“ dodal Bujňák.

Slovensko ako jediné môže meniť zrýchlene aj ústavu. Odborníci dlhodobo upozorňujú, že základný zákon štátu je nedostatočne chránený.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko