Na hlavný obsah

Od tragédie na Zochovej uplynul už rok: Takéto opatrenia by prijali strany, ktoré budú v novom parlamente

Dopravná nehoda si vyžiadala životy piatich mladých ľudí.

Od tragédie na Zochovej uplynul už rok: Takéto opatrenia by prijali strany, ktoré budú v novom parlamente
Na bratislavskej Zochovej ulici narazilo v nedeľu krátko po 22.15 h auto do zastávky mestskej hromadnej dopravy (MHD). Foto: TASR

Presne pred rokom 2. októbra krátko po desiatej hodine večer narazilo auto do študentov stojacich na zastávke MHD na bratislavskej Zochovej ulici. Tragická dopravná nehoda si vtedy vyžiadala životy piatich mladých ľudí.

Za volantom auta sedel Dušan Deděček vtedajší generálny sekretár Deaflympijského výboru Slovenska. V čase nehody bol pod vplyvom alkoholu a nezvládol riadenie vo vysokej rýchlosti. Policajti mu namerali 1,69 promile.

K stretu s prvou osobou malo prísť pri rýchlosti 107 kilometrov za hodinu. Na zastávke sa malo nachádzať približne 40 ľudí. Medzi obeťami boli študenti Univerzity Komenského v Bratislave a Slovenskej technickej univerzity v Bratislave. 

Deděček na súdnom pojednávaní vinu priznal a za svoje konanie sa opakovane ospravedlnil. Pôvodne ho odsúdili na 15-ročný nepodmienečný trest väzenia, prokurátor sa však proti rozsudku odvolal. Odvolací proces by sa mal na Krajskom súde v Bratislave uskutočniť 12. októbra. 

Sprísnenie trestov za jazdu pod vplyvom

Tragédia v spoločnosti rozprúdila debatu o sprísnení trestov za jazdu pod vplyvom alkoholu. Vyššie pokuty, dôraz na prevenciu, povinný resocializačný program či dokonca krátky pobyt za mrežami. Aj takéto tresty navrhovali politické strany pred voľbami pri alkohole za volantom. To, ktoré opatrenia sa stanú realitou, bude už v kompetencii novej vlády SR.

Jaroslav Spišiak z Progresívneho Slovenska vidí cestu vo zvyšovaní pokút. Jeho strana však má v oblasti zvýšenia bezpečnosti dopravy aj iné priority. „ Za dopravné priestupky presadzujeme bodový systém po vzore ČR, ktorý funguje na základe sčítania trestných bodov,“ priblížil Spišiak a dodal, že jeho strana chce tiež investovať do siete stacionárnych radarov.

Po zmene výšky trestov volá aj Hlas-SD. Lucia Kurilovská tiež navrhuje využívanie alternatívnych trestov. „Predovšetkým trestu povinnej práce a začať uplatňovať aj krátkodobý nepodmienečný trest odňatia slobody,“ spresnila.

Viliam Karas z KDH by sprísnil postih za trestné činy spáchané v stave ťažkej opitosti. „Je namieste zaviesť aj krátkodobé tresty odňatia slobody s povinným resocializačným programom,“ navrhol.

Mária Kolíková zo strany Sloboda a Solidarita si nemyslí, že alkohol za volantom vyriešia zmeny v trestnej politike. „ Riešenie je v dôslednej prevencii a stíhaní podľa súčasných pravidiel,“ uzavrela.

Peter Deďo z SNS apeluje na potrebu spoločenského odsúdenia, ktoré by mohlo pomôcť presvedčiť ľudí, aby po požití alkoholu nesadali za volant. „Nulovú toleranciu alkoholu za volantom na Slovensku budeme presadzovať aj naďalej. Je však aj mnoho dopravných nehôd, za ktoré alkohol nemôže. Preto je potrebné sa zamyslieť aj nad zvyšovaním bezpečnosti pre chodcov a ľudí na zastávkach, napr. osadzovaním zvodidiel či nárazových stĺpov, ktoré napríklad na Zochovej dodnes nestoja,“ dodal.

Strany OĽANO a priatelia a Smer-SD na naše anketové otázky neodpovedali.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko